Singleplayer

Dus toch stinken we er weer in. In een uurtje of vijf is de singleplayer uitgespeeld en om nou te zeggen dat het om een meesterwerk ging? Nee, helaas. Natuurlijk heeft de game zo zijn momenten met vette actie, maar meerdere keren was ik gewoon kwijt wat er nou eigenlijk aan de hand was en aan clichés is ook geen gebrek.

Niet alleen verhaaltechnisch kwam de singleplayer tekort, ook waren verschillende shootouts oninteressant. Dit kwam mede door de matige intelligentie van zowel de tegenstanders -dit keer zijn de Chinezen de baddies- als de spelers die met je meeliepen. Beide groepen namen vaak vreemde posities in om elkaar neer te schieten, of gingen zomaar wat rondrennen.

Gelukkig kunnen shootouts vaak alsnog boeiend worden, aangezien je in de lineaire campaign toch wat vrijheid krijgt in hoe je situaties aanpakt. Tijdens een bepaalde missie is het bijvoorbeeld de bedoeling om een tank op te blazen. Het is handig om dit op de sneaky manier te doen, aangezien er nog een konvooi in de buurt aanwezig is. Maar goed, Battlefield was Battlefield niet als er niet ook flink wat explosies aan te pas zouden komen. Een tweede optie is dus om de trucks waar de vijanden instappen eerst even op te blazen met C4 en daarna pas met de tank af te handelen.

Later in de game worden Chinese special forces gedropt door helikopters en in plaats van je te concentreren op de troepen, kun je ook proberen de helikopters uit de lucht te halen. Zulke dingen proberen kan mogelijk je dood worden, maar je scoort er wel extra punten mee waardoor je weer nieuwe wapens vrijspeelt. Het is meestal gewoon dus het geval, als je denkt dat je in de game iets kan doen, dan moet je het ook gewoon proberen.

Een grote toevoeging aan de singleplayer is de mogelijkheid om vijanden te spotten. De NPC’s geef je hiermee de opdracht om als team deze tegenstanders aan te vallen. Erg handig en nuttig, als je bijvoorbeeld een helikopter aan je zijde hebt. Let wel op wanneer je deze mogelijkheid gebruikt, ze beginnen namelijk vrijwel direct met schieten, dat is dus niet handig tijdens stealthmissies. Het spotten is ook handig aangezien de tegenstanders worden gemarkeerd, ook al zitten ze verstopt of verschuilen ze zich achter een muurtje. Daarnaast krijg je hierdoor echt het gevoel dat je ook als team werkt en dat er niet zomaar wat mensen met je meelopen.

Ondanks dat ik eerder niet al te positief was over de AI van de NPC’s, moet ik zeggen dat er wel uitzonderingen zijn in enkele situaties. Zo moest er tijdens een missie een aantal VIP’s gered worden. De NPC’s kozen hierbij goed positie, waardoor ze goed beschermd waren. Ook wanneer jij in gevaar bent, schieten ze redelijk goed te hulp. Dat is dan ook meestal het geval, jij bent degene die in gevaar komt en niet de NPC’s. De vijand focust zich zo op jou dat ze vaak gewoon jouw teamgenoten voorbijlopen. Hoewel dit vaker voorkomt in FPS-games, zou het toch anders mogen wat mij betreft. Het doet de AI gewoon dom overkomen en we hebben dan ook niet te maken met een simpel stel Rambo’s.