4min

Tags in dit artikel

, , ,

Uit een wereldwijd onderzoek waaraan meer dan 11.000 mensen hebben meegedaan blijkt dat het hebben van een diploma minder belangrijk is dan het hebben van de juiste kennis. Salesforce deed onderzoek en 84 procent van de respondenten gaf aan dat specifieke vakkennis vandaag de dag belangrijker is dan het hebben van een diploma.

Met een diploma op zak heb je een grote lading basiskennis, maar nog geen enkele ervaring in het uitoefenen van een beroep. De theorie op scholen komt in veel gevallen ook niet overeen met het werken in het bedrijfsleven. Dat is ook terug te zien in het onderzoek. Vanuit het management heeft slechts 18 procent de voorkeur voor een diploma, boven het hebben van de juiste (vak)kennis. 82 procent van de leidinggevenden vindt de specifieke kennis van kandidaten in een sollicitatieproces veel belangrijker.

Wat is een diploma nog waard?

Vroeger keek men vooral naar je diploma, vandaag de dag naar je capaciteiten. Wat kan je? Wat heb je te bieden? Deze manier van kandidaten beoordelen in een sollicitatiegesprek biedt uiteindelijk veel kansen. Als je als kandidaat weet wat organisaties zoeken, kan je in jezelf investeren door de juiste kennis te leren.

We hebben al vaak grote IT-bedrijven ontmoet die moeite hebben om voldoende mensen getraind te krijgen met hun oplossingen. Organisaties als Amazon Web Services, Cisco, Dell Technologies en Salesforce investeren allemaal fors in het bieden van trainingen. Ze willen dat meer mensen met hun oplossingen kunnen werken. Partners en klanten van deze organisaties zitten te springen om nieuwe mensen met de juiste kennis.

Het is dan ook geen verrassing dat personen die zichzelf hebben getraind op oplossingen van deze organisaties meer kans hebben op een baan dan mensen met enkel een generieke diploma. Hoewel er op dit moment in veel landen een zeer krappe arbeidsmarkt is, bestaat dit probleem al langer. Salesforce heeft nu besloten, op basis van dit onderzoek, om er nog een stapje bovenop te doen.

Salesforce biedt kennisontwikkeling gratis aan met Trailhead Coach

Bij Salesforce was het al mogelijk om via Trailhead veel gratis cursussen te volgen, zodat organisaties hun medewerkers kennis op kunnen laten doen. Met Trailhead Coach gaat het bedrijf nog iets verder. Iedereen kan nu cursussen volgen, maar hiermee ook kans maken op gratis examens. Daarvoor moest in het verleden vaak nog wel betaald worden. Tot slot biedt Salesforce nu zelfs min of meer een baangarantie aan. Als je als kandidaat voldoende skills hebt ontwikkeld en de examens hebt gehaald, dan kan je automatisch worden gekoppeld aan verschillende partners en klanten voor een sollicitatiegesprek. Uiteraard kunnen partners en klanten aangeven welke skills ze zoeken bij een kandidaat en op die manier worden ze gekoppeld.

Salesforce stelt hiermee het digitale skillsgap verder te willen verkleinen. Mensen die niet zo digitaal ontwikkeld zijn kunnen middels cursussen beter begrijpen hoe technologie werkt. Dat klinkt heel nobel, maar Salesforce heeft gewoon een enorme behoefte aan meer Salesforce-experts. Experts die de oplossingen kunnen inrichten, optimaliseren of op maat maken. Naar verwachting zijn er in 2026 maar liefst 9,3 miljoen extra Salesforce-banen. Die mensen moeten nog getraind worden.

60 procent enthousiast over kunstmatige intelligentie

Wellicht dat die 9,3 miljoen banen nog wat omlaag kan, als Salesforce erin slaagt om nog betere AI-oplossingen (kunstmatige intelligentie) te ontwikkelen en te integreren in zijn oplossingen. Als een Salesforce-expert of medewerker meer werk kan verzetten in minder tijd met behulp van AI, dan heb je uiteindelijk ook minder mensen nodig. Er wordt nu een grote stap gezet met Einstein GPT, een AI die gebaseerd is op ChatGPT van OpenAI gecombineerd met Salesforce-technologie en -data. Zo kunnen salesmedewerkers hun e-mails laten typen door EinsteinGPT. Servicemedewerkers krijgen nog betere automatisch gegenereerde antwoorden voorgeschoteld op basis van de vraag van de klant. Marketing mensen kunnen complete pagina’s ontwerpen met behulp van EinsteinGPT en ontwikkelaars kunnen zelfs code laten schrijven om Salesforce-oplossingen uit te breiden op basis van EinsteinGPT. Als werken met Salesforce veel sneller gaat, maar ook de software-ontwikkeling, dan kan je mogelijk wat mensen besparen.

AI speelt momenteel een kleine rol in veel bedrijfsprocessen

Slechts 1 op de 10 werknemers geeft in het onderzoek aan dagelijks met AI te maken te hebben. Dat zal nu snel meer gaan worden. Positief is dat mensen op dit moment AI vooral als een aanvulling zien, de meeste mensen zijn niet bang om hun baan kwijt te raken door AI. Het is vooralsnog echt een hulpmiddel. De AI-modellen van OpenAI zijn weer wat beter dan voorgaande modellen, maar ontstijgen de functie van hulpmiddel nog niet. Mocht dat over enkele jaren wel kunnen, dan ontstaan er vanzelf weer nieuwe banen.

Tip: Blijven er banen over in de IT-sector? Techindustrie ontslaat massaal mensen