Hoe Odido Business en Microsoft-diensten samenkomen

Van losse diensten naar geïntegreerde oplossingen

Hoe Odido Business en Microsoft-diensten samenkomen

Bij het afnemen van services denken we vaak aan één dienstverlener voor je bedrijf. Anno 2025 is het echter logischer om het te hebben over een ecosysteem aan partners. Bij Odido Business staat zo’n ecosysteem centraal. Het biedt naast eigen diensten actieve samenwerkingen met partners voor een compleet aanbod.

Voorheen stonden telefonie en applicaties los van elkaar. Bedrijven kochten telefoonnummers voor hun recepties, klantenservice en verkoopafdelingen los in bij een telecomprovider. Ondertussen kon men terecht bij softwarebedrijven voor hun applicaties. Odido en haar partners brengen deze werelden nu samen. Klanten kunnen bij Odido niet alleen terecht voor connectiviteit, maar ook voor de integratie met tools als Microsoft Teams.

Vele vraagstukken

De opzet is als volgt: wie bij Odido aanklopt, kan bij de telco zelf en/of een partner terecht voor advies en aankopen. Inkopen via Odido zelf is mogelijk, maar ook bij dienstverleners waar al contact mee is, zoals Axians of Esprit ICT.

Want Nederland is bij uitstek een Microsoft-land, met toepassingen die variëren van Windows en Office tot Azure. Het bedrijf beschikt over het meest uitgebreide portfolio aan zakelijke applicaties en diensten. Om wereldwijd zoveel organisaties optimaal te kunnen bedienen, is een omvangrijk partnernetwerk onmisbaar. Vanwege de diversiteit van het portfolio zijn er bovendien gespecialiseerde partners actief op verschillende gebieden.

Eén tak van sport binnen het Microsoft-domein is Teams. In Nederland zijn er specialisten die zich hier exclusief op richten. Odido werkt hier mee samen om implementaties te begeleiden. Teams is namelijk op zichzelf al veel breder is dan sommige organisaties zich realiseren. Zo kan je meeting rooms specifiek voor Teams inrichten en klantcontact via Teams doen. De hoogste verwachtingen komen van het aanvullende Microsoft Teams Phone, het telefoniesysteem van Microsoft waarmee vaste en mobiele telefonie op frictieloze wijze geïntegreerd wordt.

Teams Phone kan niet voortleven zonder telecom-operators zoals Odido. Zij verbinden de interne communicatie via Teams met ‘normale’ telefonie via bijvoorbeeld 5G en vaste telefoonnummers. Odido is de enige Nederlandse operator die alle moderne technieken hiervoor aanbiedt: Teams Phone Mobile en Operator Connect.

Partnernetwerk is cruciaal

Maar waar moet je nu terecht? De kracht van dit ecosysteem zit in de flexibiliteit van het partnernetwerk. Organisaties kunnen kiezen wat het beste bij hen past. Het is mogelijk om Microsoft-licenties, connectiviteit (telefoonnummers en belbundels) en implementatiediensten rechtstreeks via Odido aan te schaffen, maar ook via bekende grote IT-dienstverleneers in Nederland.

Aanvullende diensten door partners

Behalve advies, implementatie en beheer kunnen partners ook nieuwe functionaliteiten toevoegen die volledig geïntegreerd zijn met hun bestaande oplossingen.

Eén voorbeeld daarvan is Purple+ voor klantcontact. Teams Phone biedt standaard al functionaliteiten voor wachtrijen, belgroepen en routering. Maar voor meer geavanceerde functionaliteiten biedt Purple+ uitkomst, denk bijvoorbeeld aan een CRM-integratie en rapportages. Het unieke aan Purple+ is dat het als eerste haar platform volledig heeft ontworpen op basis van Microsoft’s Azure Communication Services. Dit zijn dezelfde services waar Teams gebruik van maakt en dus per definitie geïntegreerd.

Compliance is een ander kritiek belang voor menig industrie. Een klassieke use-case hierbij: de financiële sector. Een belangrijke eis in deze sector is het opnemen van telefoongesprekken. Dit is om te garanderen dat financiële afspraken achteraf controleerbaar zijn, ook als ze niet op schrift staan.

Het probleem: het opnemen van telefoongesprekken wordt regelmatig vergeten. Normaliter moet een werknemer een specifieke app hiervoor openen én de gesprekspartner(s) informeren over het feit dat het gesprek wordt opgenomen. Vergeet één van beide en je voldoet niet aan de wettelijke eis.

Om deze blinde vlek in het compliance-oppervlak voor kritieke organisaties af te dekken, bevat Microsoft Teams Phone een waterdichte oplossing met gecertificeerde partners. Als een organisatie het wenst, kan elk telefoongesprek automatisch worden opgenomen waarbij ook de verplichte mededeling wordt uitgevoerd door de app, zodat iedereen aan de lijn weet waar ze aan toe zijn. Oftewel: de gebruiker hoeft niets te doen, kan niets vergeten en kan deze functionaliteit niet uitzetten. Specifiek voor deze functionaliteit heeft Micrsoft een ingang gemaakt voor Partners om aan de sluiten.

Tot slot

Odido Business biedt dus veel meer dan alleen telecom, waar het bedrijf vanzelfsprekend het meest bekend om staat. Het bedrijf fungeert als spil in een flexibel partnernetwerk, met oplossingen die variëren van connectiviteit en Teams-integratie tot klantinteractie en IT-beheer. Odido stelt dat het de eigen krachten bundelt met partners zodat het een toekomstbestendig ecosysteem laat onstaan. Dit moet organisaties zowel nu als in de toekomst helpen om efficiënter en slimmer te werken.

Lees ook: Hoe je maximaal profiteert van Microsoft Teams Phone