Aston Martin Aramco F1 bouwt op ServiceNow voor succes op het circuit

ServiceNow is onderdeel van het IT-team

Aston Martin Aramco F1 bouwt op ServiceNow voor succes op het circuit

In de Formule 1 draait het onderaan de streep maar om een ding: de beste en snelste zijn op het circuit. Dat gaat om meer dan motoronderdelen, nieuwe vloeren voor Formule 1-auto’s en andere technische hoogstandjes. De onderliggende IT speelt ook een belangrijke rol. Wij bezochten recent op uitnodiging van ServiceNow het hoofdkantoor van het Aston Martin Aramco Formula One Team in Silverstone. We wilden hier meer over te weten komen.

Om investeringen maximaal te laten renderen, is het voor Aston Martin Aramco belangrijk om de juiste mensen aan te trekken en om de beste onderdelen te ontwerpen. Tijdens een rondleiding door de fabriek van Aston Martin Aramco kregen we een aardig overzicht van het proces. We hoorden onder andere hoe bijzonder sommige materialen zijn die in een Formule 1-auto gaan. Maar we voelden ook hoe sterk extreem lichte materialen kunnen zijn.

Bovenal zagen we ook hoe enorm veel mensen er dagelijks aan het werk zijn om de coureurs op de baan de beste materialen te geven. De countdown-klok naar de volgende Grand Prix in de centrale hal van het complex helpt iedereen eraan herinneren waar ze het allemaal in eerste instantie voor doen: de volgende race. Verder kijkt men uiteraard ook alvast vooruit naar het volgende seizoen. In dat seizoen zullen de hybride motoren (verbrandingsmotor plus elektrische motor) in de Formule 1-bolides geschroefd moeten worden.

Als je zo eens door de fabriek en aanpalende gebouwen van Aston Martin Aramco loopt, draait het dus allemaal om high-tech en de ontwikkeling daarvan. IT lijkt geen belangrijke rol te spelen. En dat doet het tot op zekere hoogte ook niet. Niemand zal serieus kunnen beweren dat de keuze van het beste stukje software zorgt voor een Formule 1-auto die spontaan races gaat winnen. Toch heeft er bij Aston Martin Aramco een wezenlijke verandering plaatsgevonden. ServiceNow speelt hier een belangrijke rol in.

Sterke basis dankzij ServiceNow

Aston Martin Aramco is enkele jaren geleden (in 2023) in zee gegaan met ServiceNow. Als we naar Sioned Edwards, IT Operations Director bij Aston Martin F1, luisteren, was dat zonder meer een goede stap. “Ons IT-team bestond uit 15 mensen. Er waren geen processen en geen toolsets”, stelt ze. Met andere woorden, er was vrijwel geen inzicht en overzicht over wat iedereen zoal deed. Dit terwijl iedereen iets van IT gebruikt om hun werk te doen.

Een dergelijke use-case is een kolfje naar de hand van ServiceNow. Dat bedrijf is namelijk al heel lang actief om organisaties te helpen op dit gebied. Het heeft zich kort door de bocht als doel gesteld om alle onderdelen van organisaties aan elkaar te verbinden. Daarna kan het optimalisaties, automatisering en maximaal inzicht en overzicht mogelijk maken.

Door wel inzicht en overzicht te krijgen, moest er winst te behalen zijn. En winst betekent in deze sport twee dingen. Aan de ene kant is er de winst die onherroepelijk komt kijken als organisaties zaken efficiënter doen. Er zijn minder investeringen nodig om hetzelfde einddoel te bereiken. “We gebruiken ServiceNow voor het goedkeuringsproces bij het aanvragen van nieuw materiaal. In enkele maanden bespaarden we zo 50.000 pond”, geeft Edwards als concreet voorbeeld.

De tweede definitie van winst bij een Formule 1-team zit in de winst op de baan. “Onze valuta is tijd, niet geld”, vat Edwards het beknopt samen. Het gaat om de seconden die gewonnen kunnen worden gedurende de tijd die coureurs op de baan zijn.

De centrale vraag die Aston Martin Aramco zich heeft gesteld, is hoe men IT zo efficiënt mogelijk kon laten werken. Dan gaat het om zaken zoals tijd tot oplossing, eerste fixes en automatiseren. Kortom, het zo snel mogelijk leveren van waarde voor het team als geheel. 

IT Operations, IT Service Management en meer

Op basis van wat we horen van Edwards en later ook van Max Eversfield, Senior Advisory Solution Consultant bij ServiceNow, is het de bedoeling dat de samenwerking tussen ServiceNow en Aston Martin Aramco er eentje is voor langere termijn. “We zochten een echte partner”, vat Edwards het samen. Volgens haar is ServiceNow inmiddels onderdeel van het team geworden. Dat zal ook nog wel even zo blijven, als het goed is. Ze geeft ook aan dat ze nog maar een kwart van de route hebben afgelegd die ze samen met ServiceNow willen afleggen.

Wat er tot nu toe gedaan is met en door ServiceNow kun je zien als de basis. Die begint bij weten welke assets er zijn. Daarna kon Aston Martin Aramco stappen zetten op het gebied van IT Service Management. Dit om reporting, on-boarding en ticketing op orde te krijgen. Toen dat er eenmaal was, kon men kijken naar IT Operations.

ServiceNow is een inherent onderdeel van Aston Martin Aramco inmiddels. Iedereen gebruikt het, vertelt Edwards. Dat ging zeker niet zonder slag of stoot. Dat kun je ook niet verwachten als je bedenkt dat er helemaal niets geregeld was voordat ServiceNow in de arm genomen werd. Vooral op het gebied van verandermanagement (cultuur en mensen) en technical debt zijn er best wat hordes geweest die genomen moesten worden.

Eigenlijk staat nu de basis. Zoals al aangegeven komt er nog veel meer aan. Zo is het team bezig met zeer kleine initiële en specifieke use-cases voor de inzet van AI. Met name track side, daar waar het echt om fracties van secondes gaat, zien zowel Edwards als Eversfield de nodige potentie. Zeker als er zaken wat meer geautomatiseerd worden, komt de geïntegreerde benadering van ServiceNow om de hoek kijken. Eversfield licht hier specifiek AI Control Tower uit. Dat moet ervoor zorgen dat men erop kan vertrouwen dat AI doet wat het moet doen en vooral geen dingen doet die het niet mag.

IT is randvoorwaarde voor presteren

Uiteindelijk is de rol van IT in vrijwel alle enterprise-omgevingen (en daarbuiten) een dienende. Bij Aston Martin Aramco Formula One is dat bij uitstek het geval. Er is namelijk een zeer duidelijke relatie tussen het op orde hebben van de basis, ITSM en IT Operations aan de ene kant en de gevolgen voor de coureurs op de baan. Daarmee is het zeker niet gezegd dat een auto plots wel competitief is. Dat zijn de bolides van Aston Martin Aramco de laatste tijd niet geweest. Een solide basis schept echter wel de nodige randvoorwaarden om de stap naar de top te gaan zetten. Die basis heeft Aston Martin Aramco met ServiceNow steeds beter op orde. Wie weet gaan we daar in 2026 indirect al de effecten van zien.