5min Devops

OutSystems’ nieuwe CEO moet commerciële versnelling realiseren

In gesprek met CEO Woodson Martin

OutSystems’ nieuwe CEO moet commerciële versnelling realiseren

Na meer dan twee decennia van technische visie en Europese verankering breekt voor OutSystems een nieuw hoofdstuk aan. Oprichter Paulo Rosado, jarenlang het gezicht van het bedrijf, maakt plaats voor Woodson Martin. De voormalige Salesforce-topman brengt een uitgesproken commerciële blik mee en wil met zijn strategie de Amerikaanse markt veroveren.

OutSystems stond tot het voorjaar van 2025 nog steeds onder leiding van de oprichter. De Portugese Paulo Rosado gaf het bedrijf in 2001 vorm met de insteek de ontwikkeling van bedrijfssoftware op te schudden. Met een stevige portie technische kennis, die verzameld werd in een eerder ondernemersverleden met de oprichting van Intervento met specialisatie in e-business software infrastructuur. Verdere verdieping kwam van een R&D-positie bij Oracle en een voorgeschiedenis van technische studies.

Onder leiding van Rosado legde OutSystems een mooi parcours af. De oprichting binnen Europa en binnen de IT-wereld eerder unieke focus op deze regio, lijkt prima te werken. Het platform voor softwareontwikkeling kende een grote groeispurt en Rosado maakte in zijn langer dan 20-jaar durende CEO-rol verschillende ontwikkelingen mee die de aanpak van OutSystems opschudde. Meebuigen kon het bedrijf prima waarin bijvoorbeeld low-code werd geboren en ook weer een stille dood kende.

Momenteel wordt er meegebogen met de uitzetting van AI-agents. Dit voorafgaand aan de introductie van AI in het algemeen binnen OutSystems met de lancering van Mentor. Een artikel waarin we bekijken hoe Mentor en het nieuwe Agent Workbench zich tot elkaar verhouden, komt er later nog aan. De nieuwe CEO en zijn plannen voor het verdere groeipad van OutSystems in Europa, maar ook daarbuiten, leggen we vandaag onder de loep.

Lees ook: OutSystems maakt Agent Workbench algemeen beschikbaar

Commerciële versus technische ervaring

OutSystems is binnen Europa zeker geen onbekende partij voor app-ontwikkeling. Op het jaarlijkse event, de ONE Conference, is het bezoekersaantal dit jaar volgens OutSystems extreem hoog. Meer dan 4.000 bezoekers wisselen gedachten uit in het Portugese gebouw. De conferentie is dit jaar neergestreken in het land van oprichter Rosado. Hij maakt een korte verschijning op het podium om te vertellen dat hij geniet van zijn pensioen en ‘het uitslapen’. Grip op het bedrijf houdt hij overigens nog wel met een rol in het bestuur van OutSystems.

Van de paar duizend bezoekers is het grootste aantal bekend met OutSystems als klant of partner van het bedrijf. Tegelijk blijft een conferentie een mooie plaats om nieuwe klanten aan te trekken of net dat extra duwtje in de rug te geven om te binden aan een softwareoplossing. “Honderden bedrijven hier staan ​​nog aan het begin van hun reis en evalueren OutSystems misschien voor het eerst. Anderen zijn net het eerste project gestart, maar proberen hier uit te zoeken waar dit naartoe gaat”, vertelt Martin. “OutSystems heeft een geweldige community van duizenden klanten die het product gebruiken om zakelijke applicaties te bouwen. Deze organische groei zal onze business verder versterken.”

Door het langer dan 20-jarige bestaan binnen Europa, is de verzadiging van de markt een groeiend knelpunt. Hier speelt de CEO-wisseling de grootste rol. Martin zijn sterke kant ligt namelijk in de commerciële aspecten van ondernemen, in tegenstelling tot Rosado die door en door techneut is. Martin brengt 18 jaar Salesforce-ervaring mee, waaronder de uitbreiding van AppExchange tot ’s werelds grootste enterprise cloud marketplace.

In zijn nieuwe rol als CEO bij OutSystems wil Martin dat trucje graag nog eens opnieuw uitvoeren. Noord-Amerika ziet Martin als een uiterst geschikte locatie om te starten. Hij speelt daar in zijn eigen land, want in tegenstelling tot de Portugese Rosado zit er tegenwoordig een Amerikaan in het kantoor. Affiniteit met de Europese markt ontwikkelde hij overigens wel door enkele jaren in Parijs en Londen te hebben gewoond. Zijn Amerikaanse ervaring zal hij in de expansie-strategie toch het meest moeten aanboren: “We zijn sterk vertegenwoordigd in Europa, maar de VS-markt biedt enorme kansen voor platforms zoals het onze.”

Strategie voor groei

De ideeën die Martin van Salesforce heeft meegekregen, zal hij opnieuw inzetten om de Amerikaanse markt in te gaan. Concreet implementeert hij het V2MOM-framework (Vision, Values, Methods, Obstacles, Measures) voor alignment en uitvoering. “We leerden bij Salesforce hoe een sterk ecosysteem groei versnelt”, zegt hij. De community flywheel vormt een kernonderdeel. Ontwikkelaars, partners en klanten versterken elkaar door kennisdeling en samenwerking. Martin: “Duizenden mensen bouwen hun carrière op ons platform. Dat versnelt onze innovaties doordat zij de nieuwste technologieën naar klanten brengen.”

Wat klanten van OutSystems horen, zal eveneens meer in de richting van het sterke ecosysteem geduwd worden. De focus ligt op klantensuccessen en praktische use cases. Het Europese event in Lissabon toont dat door het podium te geven aan enkele early adopters van Agent Workbench.

Met de aanstelling van Woodson Martin heeft OutSystems zich geprepareerd om nieuwe gebieden aan te spreken. De commerciële achtergrond van Martin moet hier veel geschikter voor blijken dan de sterk technisch onderlegde Paulo Rosado. In publieke events van het bedrijf zullen voornamelijk de klantenverhalen meer naar voren worden getrokken, terwijl achter de schermen teams blijven sleutelen aan oplossingen die zo eenvoudig mogelijk in te zetten zijn in bedrijfsomgevingen.