3min

Tags in dit artikel

, , ,

Inleiding

Een tijdje geleden hebben Symon (free-luck) en ik (Zgaab) een Asus GTX260 ontvangen van Asus om voor Techzine een mooie overklok mee neer te zetten. De kaart is een ‘oude’ versie van de GTX260 met 192 Shaders in plaats van 216 die de nieuwe versie heeft. Het prestatieverschil is ongeveer tien procent in het voordeel van de 216 versie.

De setup
Processor Intel Core i7 965EE
Moederbord GigaByte EX58-UD5
Geheugen 3x2GB Corsair Dominator PC12800 CL8
Videokaart Asus GTX260 (192 Shaders)

We hebben de kaart eerst op standaard snelheden getest om te kijken of deze goed werkte. De kaart haalde een score van ongeveer 17000 punten in 3DMark 2006. Dit is al een heel nette score voor één kaart.

Voorbereiding

Daarna zijn we de kaart eerst gaan voltmodden zodat we bij het overklokken wat meer ruimte hadden qua kloks. De voltmod voor het geheugen hebben we helaas niet kunnen vinden, ook op verschillende fora wist men niet hoe het voltage van het geheugen aan te passen is. Dus helaas moesten we het met alleen een voltmod voor de GPU doen.


Om de videokaart en de processor te koelen hebben we gebruikt gemaakt van vloeibare stikstof. Eerst hebben we de videokaart en het moederbord van isolatie voorzien om tijdens het overklokken condens te voorkomen. Daarna konden de tubes er op worden geschroefd.

Resultaat

Van de processor wisten we al dat deze op 4770MHz stabiel genoeg was om 3Dmark 2006 mee te draaien dus daar hebben we geen aandacht aan hoeven besteden.

Met de videokaart zijn we eerst gaan kijken tot welke temperatuur hij goed bleef werken. Bij -55 graden Celsius begon de kaart raar te doen. De computer liep toen spontaan vast. Dus de temperatuur hebben we rond de -50 gehouden.

Vervolgens zijn we met het voltage en de kloksnelheden gaan spelen. De standaard waarden zijn 650MHz voor de core, 1400MHz voor de shader en 1150MHz voor het geheugen. Na veel proberen kwamen we als maximale kloksnelden uit op 905Mhz voor de core, 1940MHz voor de shader en 1270MHz voor het geheugen.
In 3Dmark 2006 leverde dit een score van 25865 punten op. Dit is op het moment van schrijven de hoogste score ooit gehaald met één GTX260 (192 shaders). We hebben deze score geüpload op hwbot.org en deze heeft het gevalideerd als wereldrecord.

[/tr]

Procentueel verschil tussen standaard en overgeklokt
Processor 3200MHz @ 4770MHz 49%
Videokaart core 650MHz @ 905MHz 39%
Videokaart shader 1400MHz @ 1940MHz 39%
Videokaart geheugen 1150MHz @ 1270MHz 10%
3Dmark06 score ~17000 – 25865 52%

Al met al klokt deze videokaarten heel goed over. We hebben 50 procent meer prestatie uit het systeem weten te halen. Deze kaarten zijn dus aanraders voor de echte overklokkers onder ons.

Nog enkele foto’s.


Wij bedanken Asus voor het beschikbaar stellen van de GTX260.

Zelf een wereldrecord gevestigd?

Je kunt op ons forum jou behaalde scores kwijt! Overclock jij net als Zgaab en FL je grafische kaart naar een wereldrecord? Plaats dan een bericht met je score in één van onze topics in het subforum COC.