Inleiding

Op donderdag 27 maart vond de eerste van de twee jaarlijkse persbijeenkomsten van Sony weer plaats in Badhoevedorp. Sony presenteert op deze bijeenkomsten altijd de producten die we de komende weken een maanden in de winkelschappen kunnen veranderen en dat was dit keer natuurlijk niet anders.

Voor Techzine begint een bezoekje aan deze bijeenkomsten bijna een traditie te worden, het was inmiddels ons derde bezoekje aan Sony.

Ook de opzet van de bijeenkomst was niet anders dan de vorige keren, Sony begon weer met een uitgebreide presentatie en vervolgens waren de nieuwe producten weer in de showroom te bezichtigen. Nu Feebs alweer enige tijd online is was Coen aanwezig om met zijn HD-camera beelden te schieten van de bijeenkomst en de producten.

In dit artikel kun je eerst een verslag lezen van de presentatie, waarna de nieuwe producten uitgebreid aan bod komen. De tekst zal zo nu en dan ondersteund worden met het nodige film- en fotomateriaal.

Sony en het milieu

Hans den Heijer, PR manager van Sony Benelux heet alle aanwezigen welkom en begint de presentatie met een verhaal over Sony en het milieu. Het zal niemand ontgaan zijn dat veel elektronicabedrijven het afgelopen jaar negatief in het nieuws zijn gekomen door onderzoeken van milieu-organisaties, zoals bijvoorbeeld the Guide to Greener Electronics van Greenpeace.

Consumenten worden zich daardoor steeds meer bewust van de noodzaak van bescherming van het milieu en verwachten van een verantwoordelijke opstelling van bedrijven. Sony vindt het milieu ook belangrijk en daarom was er voor dit onderwerp een speciaal plekje ingeruimd tijdens de presentatie.

Sony hanteert de drie P’s als het om het milieu gaat, te weten planeet, proces en product.

Planeet

Sony heeft zichzelf tot doel gesteld bewust te zijn om op een verantwoordelijke manier met de aarde om te gaan. Om dat bewustzijn met daden te ondersteunen probeert het bedrijf een aantal doelstelling te halen, waaronder bijvoorbeeld het reduceren van de CO2-uitstoot. Voor wat betreft de bedrijfsvoering betekent dat, dat alle Europese vestigingen van Sony volledig gebruikmaken van duurzame energie, zoals bijvoorbeeld zonne- en windenergie.

Daardoor heeft de elektronicagigant de jaarlijkse CO2 uitstoot met 11.000 ton verminderd. In 2010 moet de totale CO2-uitstoot van Sony zelfs met een kwart verminderd zijn tot 50.000 ton per jaar. Verder heeft Sony in 2007 zestien miljoen kilowatt uur per jaar aan biomassa-energie afgenomen bij het Japanse Noshiro Forestry Resource Utilization Cooperative.

Ook verkent Sony andere energiebronnen die gebruikt kunnen worden in producten. Zo introduceerde het bedrijf eind vorig jaar een biobatterij die energie haalt uit suiker. Dat betekent dat je vloeistoffen waar glucose in zit als brandstof voor deze batterij kunt gebruiken. Hieronder zie je een kleine demonstratie van die techniek.

Proces

Uiteraard maakt ook recycling een belangrijk deel uit van deze doelstelling, momenteel wordt 87 procent van al het afval van Sony-fabrieken wereldwijd hergebruikt. Recycling van plastic gebeurt bij Sony al sinds de jaren 90 en in 2006 recyclede het bedrijf 16.000 ton. Ook beperking van het waterverbruik tijdens productieprocessen wordt teruggedrongen, in 2006 werd er door Sony al 1,47 miljoen liter water minder gebruikt dan in 2005.

Verder heeft Sony het zogenaamde Resource Conservation Office in het leven geroepen, een speciale afdeling die alleen bezig is met het bepalen van de juiste materialen voor producten en verpakkingen en het verbeteren van processen. Gerecyclede producten die van externe partijen komen moeten van Sony onder het zogenaamde Green Partner Environmental Quality Approval Programme gecontroleerd zijn, zodat Sony weet dat ook deze partijen op de juiste manier gereguleerd zijn.

Als laatste maakt Sony ook onderdeel uit van het Climate Savers partnerschap met het Wereld Natuur Fonds, waaronder afgesproken is om de CO2-uitstoot in 2010 met zeven procent te hebben verminderd. Alle bedrijven die in het partnerschap deelnemen hebben afgesproken om de CO2-uitstoot jaarlijks met tien miljoen ton terug te dringen en die doelstellingen worden gecontroleerd door het Wereld Natuur Fonds.

Producten

Op het gebied van producten streeft Sony ernaar om zijn producten zo energiezuinig te maken, zo gebruiken de nieuwste VAIO-laptops 11W als ze aan staan en niet actief zijn, 2W in slaapmodus en 0,8 W in standby-modus. Dat komt overeen met het verbruik van een spaarlamp. Nieuwe Walkmans hebben verder een Stamina-techniek, waardoor ze 50 uur meegaan op één batterijlading, wat 25 procent langer is dan hun voorgangers. Zo heeft Sony nog een aantal producten de laatste tijd zuiniger en efficiënter gemaakt.

Geen loze marketingpraat

Dat Sony’s acties op het gebied van milieubescherming geen loze praat is, blijkt wel uit het feit dat het als eerste consumentenelektronicafabrikant ter wereld de Europese Sustainable Energy Award heeft gekregen van de Europese Commissie. Volgens de Commissie heeft Sony er veel aan gedaan om de energiezuinigheid van de producten te maximaliseren. Dat kan in de vorm van verbetering van bestaande technieken, maar ook in de vorm van nieuwe technieken. Sony had als voorbeeld daarvan haar nieuwste OLED-scherm meegenomen, waar we straks nog even op terugkomen.

Een andere techniek is een herintroductie van een techniek die al jaren beschikbaar is, namelijk energieopwekking door middel van beweging. De OLPC werkt met een hendel waarmee je de batterij op kunt laden en Sony, maar Sony gaat daarin nog een stapje verder. Zo kregen alle aanwezigen een radio mee, die je kunt opladen door aan een hendel te draaien, maar het bedrijf heeft ook een foto en videoviewer die je op kunt laden door hem heen en weer te rollen, oordopjes met ingebouwde FM-radio die je op kunt laden door aan een draad in de behuizing te trekken en een camera die van stroom voorzien kan worden door hem om zijn as te draaien.

Wil je de presentatie van Sony over het milieu nog eens rustig bekijken, dan kun je hem op Feebs bekijken.

De markt

Daarna was het de beurt aan Dennis Hardholt, Marketing Director van Sony Benelux om wat te vertellen over de markt voor consumentenelektronica in 2007 en een vooruitblik te geven voor 2008.

Kijkend naar de markt kan er geconstateerd worden dat de consument nog altijd veel vertrouwen heeft in de markt. Na Prinsjesdag was er wel een dip in het vertrouwen te zien, maar de consument is nog altijd bereid tot het doen van grote aankopen en daar profiteren elektronicafabrikanten als Sony natuurlijk van. Het afgelopen jaar was er dan ook geen enkele maand dat de markt voor consumentelektronica niet groeide en ook de eerste maanden van 2008 laten een groei van de markt zien.


Marktgroei consumentenelektronica in procenten

En als het goed gaat met de economie, investeren consumenten ook meer in duurzame producten, waaronder dus consumentenelektronica. Voor wat betreft 2007 groeide de markt in aantallen met tien procent van 9,6 miljoen apparaten in 2006 tot 10,6 miljoen apparaten in 2007. In waarde groeide de markt met 8,9 procent van 2,2 miljard in 2006 tot 2,39 miljard in 2007.

Sony heeft voor 2008 nog steeds een positieve verwachting, ondanks het feit dat de Amerikaanse markt en het consumentenvertrouwen daar behoorlijk onder druk staat. Als alles loopt zoals Sony het verwacht, dan is er in 2008 een aantallenstijging van zes procent te zien tegen een waardestijging van vijf procent. Dat vertalend naar de markt voor consumentenelektronica betekent ook een groei in de verkoop van de meeste apparaten. Volgens Sony worden er bijvoorbeeld zo’n acht procent meer LCD-tv’s verkocht, 35 procent meer digitale spiegelreflexcamera’s, vijf procent meer digitale videocamera’s en tien procent meer personal audio. Enige daler, maar dat is niet verrassend, is de verkoop van traditionele CRT-tv’s, die markt zal volgens Sony krimpen met 65 procent.


De marktverwachting voor consumentenelektronica in 2008

Full HD belangrijkste verkoopstimulans in 2008

Blu-ray actief blijven promoten

Sony richt zich al sinds 2006 op HD en Full HD en voor komend jaar zal dat niet anders zijn. Niet onbelangrijk is natuurlijk het feit dat Toshiba begin dit jaar besloot om te stoppen met HD DVD, waardoor Sony’s Blu-ray mediaformaat vrij spel heeft en Sony en haar partners aan de slag kunnen gaan om de consument te overtuigen van het nut van deze schijfjes. Sony is natuurlijk blij met dit feit, maar volgens het bedrijf is de overwinning van Blu-ray alleen maar in het voordeel van de consument, omdat er geen onzekerheid of onduidelijkheid meer is over twee formaten.

De winst van Blu-ray betekent echter niet dat Sony achterover gaat leunen en de prijzen houdt zoals ze zijn. Het zal samen met andere Blu-ray-partners flinke marketingcampagnes gaan voeren en Blu-ray producten aantrekkelijker gaan prijzen, zodat de het formaat snel kan groeien. In de praktijk betekent deze strategie, dat Sony de prijs van haar Blu-ray-instapmodel verlaagd naar 349 euro en dat de Nederlandse Stichting Blu-ray het formaat actief zal blijven promoten.

Televisie in HD

Maar de meestgehoorde klacht van consumenten die een Full HD- of HD-ready-tv hebben aangeschaft is toch wel dat ze hun televisiebeelden niet in HD doorgespeeld krijgen. Voor wat betreft de omroepen geldt dat Sony inmiddels de NOS Studio heeft klaargemaakt voor HD-opnames, maar ook de broadcast-trucks van Cinevideo zijn door Sony HD-klaar gemaakt. Zo is er langzaam een verschuiving te zien van SD naar HD. De NOS heeft bijvoorbeeld aangekondigd dat het de beelden van het Europees Kampioenschap voetbal en de Olympische Spelen van Beijing in HD zal gaan doorgeven.

Helaas betekent dat in de praktijk niet dat iedereen met digitale televisie deze beelden ook in de huiskamer zal krijgen. Ten eerste zal de kabel- of televisiemaatschappij deze beelden ook door moeten geven, is er in de meeste gevallen een speciale settop-box nodig en de kans is groot dat de maatschappijen extra geld gaan vragen om de uitzendingen in HD aangeleverd te krijgen. Het zal dus nog wel even duren voordat we allemaal televisie kunnen kijken in HD, maar er is een voorzichtig begin te zien.

HD-producten

Belangrijkste HD-product voor Sony zijn natuurlijk de apparaten waar je de HD-beelden op bekijkt en dan met name de Bravia-televisies. Zoals te verwachten is kopen consumenten steeds vaker een grote televisie. Sommige mensen stappen nog over van een crt-scherm, maar het is ook al te zien dat mensen met een HD-ready-scherm overstappen op een Full HD-scherm en dan ook direct een model met een groot beeldformaat kopen. Kijkend naar Europa is te zien dat Nederland op nummer twee staat voor wat betreft de penetratiegraad van Full HD-televisies en kijkend naar alle platte televisies staat Nederland op nummer vijf.


Verhouding beeldformaten lcd-markt

Zoals in de diagram hierboven te zien is er de afgelopen jaren een stijging te zien in vrijwel alle beeldformaten boven de 32-inch, schermen boven de 37-inch maken momenteel al 22 procent van de markt uit. Sony brengt de komende tijd dan ook een flink aantal nieuwe Bravia-modellen op de markt, waarvan er 45 procent in grote beeldformaten en 50 procent in Full HD is.

Na de presentatie was het tijd voor een bezoekje aan de showroom, daarover lees je meer op de volgende pagina’s. Wil je het verhaal van Dennis Hardholt zelf nog eens bekijken, dan kun je het hier vinden.

Showroom: de opvallende producten

Sony had in de showroom een speciaal plekje ingeruimd voor wat nieuwe producten die nog niet in Nederland te verkrijgen zijn, maar al wel in Amerika en/of Japan. Hieronder zetten we ze kort uiteen.

OLED-televisie

De XEL-1 OLED-televisie (Organic Light Emitting Diode), is een van Sony’s initiatieven om producten energiezuiniger en tegelijkertijd stijlvoller te maker. Deze elf inch grote televisie is de eerste in waarschijnlijk een lange reeks OLED-televisies van Sony , maar toont al wel direct de potentie van deze technologie aan. Het apparaat is met een verbruik van 45 Watt ten eerste energiezuinig, maar ten tweede heeft het dankzij de OLED-techniek ook een contrastratio van 1.000.000:1. Als een OLED-pixel zwart moet weergeven wordt hij simpelweg uitgeschakeld, waardoor de pixel zwarter dan zwart is.

Verder heeft de televisie een hoge responstijd, maar het meest opvallende is toch wel de dikte van het scherm, namelijk slechts drie millimeter. Het huidige model heeft nog wel een, in verhouding, vrij forse voet, maar de kans is groot dat we die in de toekomst ook verder in grootte zien afnemen. In Nederland is het apparaat nog niet te koop, Amerikanen kunnen hem momenteel in huis halen voor een kleine 2500 dollar. Als alles meezit komt het apparaat later dit jaar naar Europa, een precieze datum is nog niet bekend. Videobeelden van de OLED-televisie kun je hier vinden

Rolly Sound Entertainment Player

Sony stopte in 2006 met de ontwikkeling van haar Aibo-robothondje, maar het bloed kruipt blijkbaar waar het niet gaan kan, want de afdeling die verantwoordelijk was voor de Aibo heeft in samenwerking met andere afdelingen van Sony een soort van robot-mp3-speler ontwikkeld. Simpel gezegd is het een mp3-speler die kan bewegen op de muziek die hij afspeelt.

Sony introduceerde de Rolly vorig jaar al, maar had voor deze persbijeenkomst een model laten overkomen, zodat ook de Nederlandse pers het apparaatje eens kon aanschouwen. Het moet gezegd dat de Rolly echt een hebbedingetje is. De geluidskwaliteit die uit de ingebouwde speakertjes zal niet in de smaak vallen bij audiofielen, maar de bewegingen van het apparaatje en het uiterlijk maken hem tot een echte gadget.

De Rolly heeft qua vormgeving wel iets weg van een ei. Aan de boven en onderkant zitten twee klepjes met daarachter een speakertje. Als je de speler rechtop houdt, gaat het klepje aan de bovenkant open. Onder het open klepje zit vervolgens een ring waarmee je door de nummers kunt bladeren en onderaan zit een ring voor het volume. Draai je de speler om, dan gaat het andere klepje open en zijn de ringen qua functie ook omgedraaid. Leg je de speler neer, dan gaat hij rollen en draaien op de maat van de muziek. Het onderstaande filmpje geeft een aardige impressie daarvan. De Rolly is nog niet verkrijgbaar en heeft ook nog geen prijskaartje.

Reader Digital Book

Elektronische boeken zijn nog niet heel populair onder consumenten, maar ze lijken toch langzaam maar zeker een plekje te veroveren op de markt. Verschillende fabrikanten hebben een eBook-lezer voor Sony is dat de Reader Digital Book.

Het apparaat heeft een greyscale-scherm van zes inch, dat werkt op basis van ‘E Ink’-technologie. Deze techniek zorgt ervoor dat de weergave zoveel mogelijk lijkt op normaal bedrukt papier, waardoor de eBooks te lezen zijn zonder dat de ogen snel vermoeid of geïrriteerd raken. De Reader kan een groot aantal documenformaten weergeven, waaronder pdf-, doc-, en txt-bestanden. Ook diverse afbeeldingsformaten kunnen worden weergegeven. Er is in totaal 20MB aan intern opslaggeheugen beschikbaar, wat goed is voor ongeveer 160 eBooks.

Er wordt dankzij de ‘E Ink’-technologie geen stroom verbruikt als de pagina wordt weergeven, maar alleen als er bijvoorbeeld ingezoomd of gebladerd wordt. In totaal kunnen er 7500 bladzijden worden omgeslagen, voordat de batterij opgeladen moet worden. De Reader Digital Book is nog niet in Europa te verkrijgen, in Amerika kost hij 299 dollar.

VAIO TP Home Theater pc

Een andere eye-catcher in de showroom was de VAIO TP Home Theater pc. Hoewel de kleintjes nog wel eens zouden kunnen denken dat ze een koektrommel te pakken hebben, zou deze omschrijving het apparaat zelf tekort doen. De VAIO TP is namelijk een volledige Home Theater PC (HTPC), met zeer uitgebreide functionaliteiten.

Momenteel is er al een versie verkrijgbaar met een dvd-speler, maar later dit jaar komt er ook een versie met Blu-ray-speler. Dit model heeft een Intel Core 2 Duo Processor T8100 aan boord met een kloksnelheid van 2,1GHz, 3MB L2 cache, 4GB DDR2 geheugen, een 500GB harde schijf, een NVIDIA GeForce 8400M GT en een ingebouwde digitale tuner met HD-ondersteuning. Verder wordt een Wi-Fi antenne meegeleverd, zodat de VAIO TP draadloos op het netwerk kan worden aangesloten.

Bediening van het apparaat kan vanuit je luie stoel met een meegeleverd draadloos toetsenbord met touchpad. Het apparaat wordt standaard geleverd met Windows Vista Home Premium, aansluiten van de pc op een televisie of monitor kan via de HDMI- of VGA-poort. De versie met digitale tuner en wat meer mogelijkheden kost 3000 euro, terwijl de versie zonder 1.599 euro kost. Beide modellen komen in juli op de markt in Amerika, een Europese releasedatum is nog niet bekend. Het oude model zonder Blu-ray wordt uitgefaseerd en is te verkrijgen voor 1200 euro.

Showroom: televisies & laptops

Televisies

Zoals eerder te lezen was komt Sony met een hele reeks aan nieuwe Bravia-televisies. Zoveel, dat we er misschien wel twee pagina’s over vol zouden kunnen schrijven, maar om het leesbaar te houden een kleine selectie.

Als eerste is het goed om te melden dat Sony de Bravia-engine heeft vernieuwd en dat de modellen met deze nieuwe engine dit jaar op de markt gaan komen, waaronder de V4000-, V4500-, W4000- en E4000-serie. De engine heeft een verbeterd contrast, betere zwartweergave en betere ruisonderdrukking. Ook krijgt een groot aantal nieuwe modellen de beschikking over de zogenaamde Xross Media Bar (XMB), de menustructuur die we kennen van de PlayStation 3 en PSP. Op deze manier wordt het overzichtelijker en eenvoudiger om de televisie op de juiste manier in te stellen. Andere nieuwe functies zijn de ‘picture frame mode’, waarmee de televisie omgedoopt kan worden tot fotolijst en de USB-photoviewer, waarmee foto’s op een USB-stick direct op de televisie getoond kunnen worden.

E4000-serie met fotoframe design

Televisies worden steeds groter en nemen daardoor steeds een belangrijkere plek in de woonkamer in. Het is dan ook niet vreemd dat het design van televisies ook steeds veranderd en de nieuwe modellen uit E-serie zijn daar een voorbeeld van. In de showroom stonden twee Full HD-modellen opgesteld, een 26- en een 32-inch model. De E4000-serie is voorzien van de XMB, een 10-bit-paneel, Bravia Engine 2, Picture Frame Mode en de USB-photoviewer. Beide waren overigens nog prototypes, wanneer deze modellen op de markt komen is niet bekend.

W4000-serie

De W4000-serie is een compleet nieuwe Full HD-serie, bestaande uit een 52-inch-, 46-inch-, 40-inch- en 32-inch model Ook hier zien we weer de Bravia Engine 2, XMB, Picture Frame Mode, USB-photoviewer, een 10-bit-paneel, dynamisch contrast van 20:000:1. Ook zijn deze modellen voorzien van x.v.Colour, een techniek waarmee het kleurenspectrum ten opzichte van de RGB-standaard bijna tweemaal zo breed wordt en nagenoeg 100 procent gelijk is aan wat het menselijk oog kan waarnemen. Ook het design is onderhanden genomen, foto’s zie je hieronder.

S4000-serie

Op de rechtse foto hierboven is de S4000-serie te zien, de opvolger van de P3000- en S3000-serie. Het design lijkt wat meer op het design van Samsung met afgeronde hoeken en glimmend kunststof. Ook deze serie zal in verschillende beeldformaten te krijgen zijn, het topmodel is het enige Full HD-model met een beelddiagonaal van 40-inch. Ook dit model heeft dezelfde functies als de hiervoor besproken series, maar als extra heeft het topmodel ook nog 24P True Cinema, waardoor het volledig aantal frames per seconde van films worden weergegeven.

X3500-serie

De meest geavanceerde en grote televisies van Sony zitten in de X3500-serie, waarvan het topmodel maarliefst 70-inch (178 cm) groot is. Deze modellen zijn niet voorzien van XMB of Bravia Engine 2, maar wel van Bravia Engine Pro. Deze Pro-engine heeft een Digital Reality Creation-processor die het standaardsignaal digitaliseert en daarna het aantal pixels verviervoudigt. Daardoor verbetert de beeldkwaliteit aanzienlijk, ook bij HD-materiaal. Ook hebben de modellen de beschikking over Motionflow +100Hz, waarmee er tussen elk frame een extra frame berekend wordt en het beeld dus vloeiender is. Als laatste is het topmodel nog voorzien van Triluminos led-backlight, waarbij de traditionele CCFL-achtergrondverlichting is vervangen door honderden led’s. Het scherm is daardoor energiezuiniger en heeft een hoger contrast.

Goedkoop is het topmodel trouwens niet, de KDL-70X3500 kost 39.999 euro en is op onderstaande foto uiterst rechts te zien.

VAIO-laptops

Op het gebied van de VAIO-laptops is niet heel veel bijzonders te vertellen. Sony heeft voor de TZ-serie een privacyfilter uitgebracht dat op het bestaande scherm geplakt kan worden. Hierdoor kun je het scherm wel goed zien als je recht voor de laptop zit, maar zie je niets als je vanaf de zijkant op het scherm kijkt. Niet echt een hele nieuwe functie, maar wel handig als je je laptop veel in het openbaar gebruikt en geen pottenkijkers wilt.

Verder gaat Sony de AR60, FZ30 en SZ70 uitbreiden of vervangen met modellen die op HD gericht zijn. De nieuwe modellen worden voorzien van Intels nieuwste Core 2 Duo-processors, 4GB aan geheugen en sommige modellen krijgen een Blu-ray speler. De VAIO CR-serie is daarnaast verkrijgbaar in vier felle kleurtjes met bijbehorende sleeve en muismat.

Showroom: Foto & Video

Foto

Digitale compactcamera’s

Ook de meeste compactcamera’s van Sony zijn tegenwoordig HD. Veel compactcamera’s kunnen al langere tijd foto’s maken met een hogere resolutie dan een HD-televisie kan weergeven, maar de weergave op een televisie via de optische uitgang was meestal dramatisch. Sony heeft daarom een universeel dockingstation gemaakt voor Cybershot-camera’s die voorzien is van een HDMI-aansluiting, zodat foto’s in volledige HD-kwaliteit op de televisie getoverd worden.

Qua nieuwe producten is er weer een hele reeks aan nieuwe Cybershots, waarbij in de W-serie de DSC-W300 en DSC-W170 de nieuwste topmodellen zijn. Hoewel veel fabrikanten inmiddels wat terughoudender zijn geworden in het opvoeren van het aantal megapixels, gaan deze twee modellen toch een stapje verder met respectievelijk 13,6- en 10,1-megapixels. Volgens Sony is de sensor echter ook weer wat vergroot, waardoor alle pixels niet in een klein sensortje geprakt hoeven te worden. Sony heeft naar eigen zeggen toch gekozen om het aantal megapixels weer wat op te voeren, om tegemoet te komen aan consumenten die hun foto’s willen laten uitvergroten.

De W170 heeft verder een Carl Zeiss Vario-Tessar-lens met 5x optische zoom. Verder kan er een ISO-waarde tot 3200 gekozen worden en ontbreken functies als gezichtsherkenning, smile-shutter en Super SteadyShot niet. De W300 gaat nog een stapje verder en heeft een maximale ISO-waarde van 6400. Ook is de behuizing geheel opgetrokken uit titanium met een coating, waardoor de behuizing krasvast is. Beide camera’s zijn eind deze maand verkrijgbaar, de W170 kost 299 euro, voor de W300 moet 50 euro extra worden betaald.

De nieuwe modellen met gezichtsherkenning en smile-shutter worden ook geleverd met speciale foto-software, met een aantal handige sorteerfuncties. Zo kunnen foto’s gezocht worden op datum aan de hand van een kalender, maar kan er ook gesorteerd worden op foto’s met volwassenen, kinderen of baby’s, maar ook op foto’s waar mensen op lachen.

Digitale spiegelreflexcamera’s (DSLR)

Sony is alweer een tijdje actief in de DSLR-markt, nadat het de cameradivisie van Konica Minolta een aantal jaar geleden overnam. Dat resulteerde in de α-serie. In die serie verscheen reeds het A200 instapmodel en later de A100 en A700 voor semi-professionele fotografen en nu komen daar de A300 en A350 bij.

De A300 heeft vrijwel dezelfde specificaties als de A200, alleen de body is iets veranderd en er is nu ondersteuning voor Live View, maar daarover straks meer. De A350 heeft een betere sensor met 14,2-megapixels (10,2-megapixel op de A200 en A300. Ook dit model heeft nu ondersteuning voor Live View.

De meeste consumenten zijn inmiddels in het bezit van een digitale compactcamera, maar omdat veel mensen wat meer willen doen met fotografie en de prijzen van DSLR’s nog steeds dalen overwegen veel mensen een overstap. Gebruikers van compactcamera’s zijn echter ‘verwend’ met een lcd-schermpje waarop te zien is wat je in beeld hebt, zodat je eenvoudig foto’s kunt maken. Er zit uiteraard ook een zoeker op, maar die gebruiken maar weinig mensen.

Bij spiegelreflexcamera’s is het echter andersom, fotografen die al jaren werken met dit soort toestellen, gebruiken altijd de zoeker. Sterker nog, tot voorkort was het niet eens mogelijk om op het schermpje te zien wat je in beeld hebt. De reden daarvoor is vrij simpel, want als je bij een spiegelreflexcamera door de zoeker kijkt, kijk je direct door de lens, in tegenstelling tot een compactcamera, waarbij je als het ware over de lens heenkijkt. Omdat de spiegel bij DSLR’s in de weg zit, was het dus lange tijd niet mogelijk om foto’s te maken via het lcd-scherm. Daarnaast ontvangen de autofocus-sensoren het beeld ook via de spiegel, waardoor je geen autofocus meer hebt als de spiegel opgeklapt is.

Veel fabrikanten hebben daar echter sindskort een oplossing voor, genaamd Live View. Als deze modus is ingeschakeld is de spiegel opgeklapt en ‘kijkt’ de sensor dus direct door de lens en dat zie je dan op het lcd-scherm. Lange tijd werd gedacht dat de sensor van de camera hierdoor te snel heet zou worden en omdat er geen autofocus mogelijk was, werd aangenomen dat deze functie niet zinvol was, de snelle autofocus is juist een voordeel van DSLR camera’s. Veel fabrikanten hebben dit opgelost, door bij het afdrukken de spiegel weer snel naar beneden te klappen, te focussen en vervolgens de spiegel weer op te klappen om het beeld vast te leggen. Dat maakt de totale afdruktijd redelijk lang en dus ongeschikt om (snel) bewegende objecten vast te leggen.

Sony paste Live View nog niet toe op de A200 en A700, maar komt nu op de A300 en A350 naar eigen zeggen met de snelste Live View op de markt. Hieronder kun je een kleine demonstratie daarvan zien. Ook is op het filmpje te zien dat de weergave op het lcd-schermpje nog niet vloeiend is, maar het is een begin en zal veel gebruikers van compactcamera’s over de streep kunnen trekken.

Camcorders

Full HD HDD-camcorders

Uiteraard staan ook vrijwel alle nieuwe camcorders in het teken van HD, hoewel het bedrijf ook nog een aantal SD-modellen op de markt met harde schijf, dvd, of mini-dv als opslagmedium.

Op het gebied van Full HD-camera’s die werken met Advanced Video Codec High Definition (AVCHD). Modellen met harde schijf zijn de HDR-SR12E, HDR-SR11E en de HDR-SR10E. De 12E en 11E zijn voorzien van een 5-megapixel ClearVid CMOS Sensor, die ook 10-megapixelfoto’s kan schieten. Ook hebben beide modellen een HDMI-aansluiting, 3,2-inch touchscreen, face-detection en optische Super SteadyShot. Verschil tussen de 12E en de 11E zijn respectievenlijk de harde schijf van 120GB en 60GB. De 10E moet het met een 2-megapixelsensor doen, een 40GB hardeschijf en een 2,7-inch touchscreen.

Kleinste Full HD-camcorder ter wereld

Tijdens de persbijeenkomst werd er door Sony al geheimzinnig gedaan over een nieuwe camcorder die volgens Sony de kleinste Full HD-camera ter wereld is en inmiddels is deze camera ook geïntroduceerd.

In dit nieuwsbericht kun je meer over deze camera lezen.

Showroom: Audio

Ook op audiogebied noem ik alleen de bijzonder verschijningen, de collectie aan Walkmans, home theatersystemen en audiosystemen is behoorlijk groot en biedt voor ieder wat wils. Daarom alleen de opvallende apparaten.

Home Theatersystemen

DAV-F200

Als eerste is er de de DAV-F200, een 2.1-systeem met een output van 135W (RMS). Qua aansluitingen is er HDMI, een digitale ingang en Sony’s Media Port. Hoewel er geen Blu-ray drive, maar een gewone dvd-drive aanwezig is, kan de F200 beelden wel opschalen naar 1080p. Het apparaat is nog niet verkrijgbaar, maar zal later dit jaar op de markt verschijnen en dan rond de 450 euro kosten.

DAV-DZ660 en DAV-DZ860W

Deze twee nieuwe 5.1-surroundsystemen hebben als opvallendste functie de S-AIR-techniek, waarmee het mogelijk is om de speakers draadloos met de receiver te verbinden. De DX660 wordt nog met bedrade speakers geleverd, maar de DZ860W komt compleet met draadloze speakers. De speakers van beide modellen hebben een vermogen van rond de 140W (RMS), de DX6600 heeft daarnaast een subwoofer met een vermogen van 140W (RMS), terwijl die van de DZ860W een vermogen heeft van 285W (RMS).

Daarnaast is er ook hier weer de 1080p-upscaling en de functies die bij de DAV-F200 reeds genoemd werden. Beide modellen komen in mei op de markt, waarbij er voor de DX660 449 euro betaald moet worden en voor de DZ860W 699 euro.

Blu-ray

Op Blu-ray gebied zullen er de komende tijd geen nieuwe stand-alone-modellen van Sony op de markt verschijnen, maar zoals eerder gezegd gaat het instapmodel, de BDP-S300B vanaf nu nog maar 349 euro. Het high-end model, de BDP-S500B, kost 599 euro.

Personal audio

Voor personal audio was er in de showroom wel een apart plekje ingericht, maar heel veel aandacht werd er niet aan besteed. Wel heeft Sony de video-Walkman gerestyled en verbeterd. De NWZ-A829, NWZ-A828 en NWZ-A826 hebben allen een 2,4-inch lcd-scherm en de batterijduur is verbeterd tot 36 uur voor muziek en tien uur voor video. De nieuwe modellen zijn in diverse kleuren verkrijgbaar, de NWZ-A829 met 16GB flashgeheugen kost 319 euro, voor de NWZ-A828 met 8GB flashgeheugen betaal je 269 euro en het de NWZ-A826 met 4GB flashgeheugen gaat voor 219 euro over de toonbank. Alle modellen komen rond deze tijd op de markt.

PlayStation

Helemaal een aan het einde een pagina over de PlayStation? Helaas wel. Tijdens de presentaties was er wel een apart plekje ingeruimd voor de PS3 en PSP, maar in de showroom ontbraken beide apparaten en speelbare demo’s. Wat er tijdens de presentatie werd verteld door Folkert Langeveld van Sony lees je in het kort hieronder.

De marktcijfers

PlayStation 2

De presentatie begon met wat marktcijfers en dan met name de marktcijfers van de PlayStation 2. Want zoals velen bekend zal zijn doet de voorganger van de PlayStation 3 het nog altijd zeer goed. Het is de bestverkochte console ooit met 125 miljoen verkochte exemplaren en in september vorig jaar doorbrak de PS2 de grens van twee miljoen verkochte exemplaren in de Benelux. Momenteel gaan er in de Benelux nog dagelijks 2500 exemplaren over de toonbank. Volgens Sony is de console vooral populair onder kinderen en casual gamers.

PlayStation Portable

Daarna de cijfers van de PlayStation Portabel, deze handheld is in de Benelux inmiddels rond de 550.000 keer verkocht en de verkoopcijfers in de eerste maanden na de release liggen gelijk met die van de PS2 destijds. Wereldwijd zijn inmiddels 35 miljoen PSP’s verkocht.

PlayStation 3

Dan de PS3, die doet het in de eerste maanden na release zelfs beter dan de PS2, in de eerste tien maanden na de lancering zijn er al evenveel PS3’s verkocht als PS2’s in de eerste vijftien maanden na de release. Tot en met januari zijn er wereldwijd al tien miljoen PS3’s verkocht. Opvallend detail is volgens Sony dat cross-platformtitels als Call of Duty 4, Fifa 08 en Need for Speed: ProStreet het best verkopen voor de PS3.

PlayStation Network

Het bijbehorende online netwerk van de PS3, genaamd PlayStation Network is in Nederland al erg populair, ons land staat op de derde plaats in Europa als het gaat om PS3-eigenaren die online gaan met hun console. Ongeveer 60 procent van alle Nederlandse PS3-gebruikers maakt gebruik van PlayStation Network. Wereldwijd zijn er al meer dan 80 miljoen items verkocht en vijf miljoen accounts aangemaakt.

De plannen

PlayStation 2

Wat betekent dat dan voor de plannen voor de verschillende consoles. De PS2 is vanaf nu in ieder geval volledig gericht op kinderen en casual-gamers. Er komt een 100% kids-label dat aangeeft dat een spel geschikt is voor kinderen, Buzz en Singstar blijven belangrijke series voor de console en er komen ook nog steeds nieuwe titels uit.

PlayStation Portable

Voor wat betreft de PSP is de Slim & Lite-versie alweer even op de markt, de komende tijd komt daar het GO!-label bij, met als onderdelen GO! Explore, GO! Messenger en GO! Cam. GO! Explore is een GPS-systeem voor de PSP. Meegeleverd worden kaarten van de Benelux op UMD, maar kaarten van Europa zijn te downloaden en op een MemoryStick te zetten. De gps-kit is los verkrijgbaar voor 149 euro, inclusief autohouder en -lader. Een complete set met psp kost 299 euro.
GO! Messenger is een IM-applicatie, zoals die er in overvloed zijn voor de pc, je kunt er mee chatten, niet meer en niet minder. De applicatie wordt automatisch meegeleverd met de nieuwste firmware-update.

Sony heeft op het gebied van games nogal wat kritiek gekregen van PSP-eigenaren, omdat veel spellen simpele ports van PS2 of andere consolespellen zouden zijn en geen games die speciaal voor de PSP zijn ontwikkeld. Daarom komt Sony dit jaar met een aantal games die speciaal bedoeld zijn voor de PSP, als eerste het recentelijk verschenen God of War, maar later dit jaar ook Buzz, Loco Roco 2, Secret Agent Clank en het innovatieve puzzelspelletje Echochrome.

PlayStation 3

2008 wordt het jaar van de software voor de PS3. Zoals eerder aangeven worden er al heel wat games voor de PS3 verkocht, maar de grootste kritiek op de console is nog altijd dat er maar weinig exclusieve games voor verschijnen. Daar gaat dit jaar verandering in komen, want er komen flink wat nieuwe PS3-exclusives uit. Als eerste het recentelijk verschenen Gran Turismo 5: Prologue, maar ook de Buzz- en Singstar-franchises komen naar de PS3. Belangrijk is dat er rond beide franchises een complete community wordt opgezet door Sony. Voor Buzz betekent dat online tegen elkaar spelen, maar ook vragen en antwoorden maken en uploaden en vragen van andere gebruikers downloaden. Met Singstar kun je filmpjes van jezelf uploaden naar PlayStation Network en delen met anderen.

Andere niet onbelangrijke titels zijn Killzone 2, Little Big Planet, Metal Gear Solid 4, Resistance Fall of Man 2 en MotorStorm 2. Van deze laatste game zie je hieronder een trailer.

Wij vroegen Folkert nog of we naar aanleiding van de recente prijsverlaging van de Xbox 360 nog actie kunnen verwachten van Sony, maar die mogelijkheid werd in alle toonaarden ontkend.

PlayStation Network

Ook de hoeveelheid content voor PSN zal explosief toenemen in 2008, met nog meer demo’s, trailers, game-packs en volledige games. Ook zal de virtuele wereld Home het levenslicht gaan zien in 2008. Deze toevoeging voor PSN is alweer geruime tijd geleden aangekondigd en wordt eveneens al enige tijd getest door bètatesters. Volgens Sony zijn er echter geen technische problemen, maar heeft het de lat voor zichzelf erg hoog gelegd, waardoor er steeds meer nieuwe features ontwikkeld worden.

Voor de videobeelden van de presentatie van Folkert Langeveld kun je terecht op onderstaande linkjes.

Conclusie

Ik kan nog wel negen pagina’s vullen met alle producten die Sony momenteel op de markt heeft of waar het bedrijf nog mee gaat komen, maar als je dat wilt weten moet je maar eens op de Sony-website kijken. Ik ben van mening dat Sony een ijzersterke line-up heeft in alle sectoren waarin het actief is. Er zijn vrijwel van alle producten instapmodellen, maar ook het professionele segment wordt door het bedrijf bediend.

Enerzijds bouwt het bedrijf voort op de goede basis die het heeft, maar het is ook niet bang nieuwe technologieën te ontwikkelen en daarin te investeren. Voor wat betreft de PlayStation lijkt Sony wat afwachtend en met de agressieve houding van Microsoft kan ik me niet voorstellen dat het deze houding het hele jaar kan blijven volhouden.