6min

De titel zegt eigenlijk alles, Europeanen worden door Adobe getild met de nieuwe Creative Cloud-software. Creative Cloud is een abonnementsmodel waarbij per maand betaald moet worden, om alle Adobe-producten zoals Photoshop te kunnen gebruiken.

Europese gebruikers moeten namelijk veel dieper in de buidel tasten dan Amerikanen. Om precies te zijn betalen Europeanen 284,15 euro per jaar meer, voor exact dezelfde dienstverlening. Europese gebruikers staan daarin overigens niet alleen, voor zover wij kunnen zien, worden alle Adobe-gebruikers die niet in de Verenigde Staten wonen, op een extra hoge rekening getrakteerd. Wij vinden deze prijsdiscriminatie niet te verantwoorden en vroegen Adobe dan ook om opheldering.

Abonnementen

Voor de volledigheid: Adobe heeft een tijdje terug al aangekondigd dat de verkoop van losse Adobe-softwarepakketten gaat verdwijnen en dat bijna alle producten in een gezamenlijk abonnementsmodel worden gegoten. Gebruikers betalen dan een maandelijks bedrag en kunnen dan onbeperkt gebruik maken van alle Adobe-producten. Adobe Creative Suite 6 is de laatste serie die via een eenmalige aanschaf te verkrijgen zal zijn. Daarna worden gebruikers gedwongen de software via een abonnementsmodel aan te schaffen.

Het is een nieuw model waar veel gebruikers even aan zullen moeten wennen, maar op zich is er niets mis met abonnementsvormen voor software. Het lijkt dan ook een nieuwe trend te gaan worden dat je software huurt en in combinatie met cloudomgevingen kan gebruiken. Google en Microsoft bieden ook soortgelijke diensten aan in de vorm van Google Apps en Office 365.

Buitenlanders betalen meer

Het enige waar ik mij persoonlijk niet in kan vinden, is de prijsstelling van de producten. Niet dat de producten niet goed genoeg zijn voor een abonnementsmodel, want eerlijk is eerlijk: Adobe heeft een aantal producten ontwikkeld waar menig creatieveling dankbaar gebruik van maakt. Adobe is op dit moment echt koploper in deze markt.

Adobe bestraft haar trouwe gebruikers in mijn ogen echter als ze niet in de Verenigde Staten wonen. Als consument in de Verenigde Staten betaal je 49,99 dollar per maand voor een Creative Cloud-abonnement, waarmee je alle Adobe-producten kan gebruiken, omgerekend is dit 37,81 euro. Als Europeaan betaal je voor precies hetzelfde, niet schrikken, 60,49 euro per maand. Dit is een verschil van 23,68 euro per maand en 284 euro op jaarbasis tegen de huidige wisselkoers.

Adobe vraagt gebruikers dus veel meer geld dan in de Verenigde Staten, iets wat Google en Microsoft niet doen. Ter vergelijking: Google vraagt 50 dollar per jaar in Amerika, in Europa 40 euro. Dat scheelt weliswaar ruim 2 euro met de huidige wisselkoers, maar dat is nog te overzien. Microsoft heeft ervoor gekozen om voor Office 365 voor thuisgebruik 99,99 dollar per jaar, of 9,99 dollar per maand aan te bieden. In Europa betaal je 99,99 euro per jaar of 9,99 per maand. Dat scheelt weliswaar ook bijna 25 euro per jaar, het veranderen van het valutasymbool gebeurt echter bij wel meer bedrijven en is iets waar Europeanen enigszins aan zijn gewend. Google en Microsoft voeren de prijs niet op, in tegenstelling tot Adobe.

Waarom betalen we meer?

In een uitgebreid telefoongesprek dat ik voerde met Adobe kwam naar voren dat zij een zeer aparte kijk hebben op het buitenland, waarbij alles buiten de VS bedoeld wordt. De woordvoerder van Adobe somt alle kosten op die in de ogen van Adobe extra gemaakt moeten worden om hun product in Europa aan te bieden en daar moet ook voor worden betaald.

Enkele voorbeelden:

  • Belastingen verschillen met de VS;
  • Marketingmateriaal moet worden vertaald;
  • Producten moeten worden vertaald;
  • Lokale saleskantoren;
  • Er moeten in Europa servers geplaatst worden, voor een Europese cloudomgeving;

Adobe ziet dit allemaal als extra kosten bovenop de kosten die het bedrijf al maakt, dus moet daar extra voor worden betaald, zo wordt geredeneerd. In mijn optiek klopt die redenatie niet, veel van deze kosten die door Adobe worden genoemd hebben ze in de Verenigde Staten ook moeten maken om daar actief te zijn en gelden alleen voor die markt. Daarnaast komen de kosten er niet zozeer bovenop, als je ze namelijk niet maakt dan verkoop je ook niets op de Europese markt, dus is de omzet ook veel lager. Het komt op mij over als excuses om maar iets te noemen dat het moet verklaren, meer kan ik er niet van maken.

Als we de punten gaan analyseren, dan stelt Adobe dat in Europa meer belasting betaald moet worden dan in de Verenigde Staten. Dat zou best kunnen en daar kunnen we nog best in mee gaan. In Nederland hanteren we 21 procent BTW, dat is op 37,81 euro een bedrag van 7,94 euro per maand. Dan hadden ze het abonnement aan moeten bieden voor 45,75 euro per maand. Ervan uitgaande dat in de Verenigde Staten geen belasting betaald wordt, wat niet zo is, maar dit verschilt per Staat.

Bullshit

De overige punten zijn in mijn optiek onzin. De woordvoerders stellen dat ze het marketingmateriaal en de producten moeten vertalen. Die kosten zijn ten eerste niet extreem hoog, als je de producten niet vertaalt kan je Creative Cloud ook niet verkopen in markten waar Engels een minder ingeburgerde taal is. Voor de Amerikaanse markt moeten de teksten bovendien ook worden gemaakt. Het opzetten van lokale kantoren om de producten te kunnen verkopen is inderdaad zeer belangrijk, dat moet Adobe in de Verenigde Staten echter net zo goed. Tot slot moeten ze de cloudomgeving ook in Europa aanbieden en daarvoor moeten ze ook servers in Europa plaatsen. Wederom geldt hierbij dat dat in de Verenigde Staten ook moet en een datacenter is in de Verenigde Staten niet extreem veel goedkoper dan in Europa. In Amsterdam ligt nog steeds het grootste internetknooppunt van de wereld. Als we kijken naar een Amazon, zien we dat dat bedrijf dezelfde tarieven hanteert voor Amerikaanse en Europese datacenters.

Al met al concludeer ik dat Adobe mij niet heeft weten te overtuigen waarom je voor dezelfde producten en diensten in Europa 62 procent meer moet betalen dan in de Verenigde Staten. Inmiddels heeft het bedrijf wereldwijd al 700.000 abonnementen weten te verkopen, de verdeling per land is onbekend. Adobe laat weten dat ze nog geen klachten hebben gehad over het prijsverschil en dat dit geen effect lijkt te hebben op de verkoop. Dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat gebruikers normaal gesproken niet de Amerikaanse prijzen gaan opzoeken. Wellicht dat Adobe door deze kritiek alsnog zijn prijspositie gaat heroverwegen.

Bedrijven worden ook benadeeld

Buiten het feit dat de prijzen tussen Europa en de Verenigde Staten enorm verschillen, mogen ook bedrijven dieper in de buidel tasten. Waar menig softwarebedrijf altijd korting geeft als een instantie meerdere licenties afneemt, kiest Adobe ervoor om de bedrijfsabonnementen standaard veel duurder te maken en geen korting te bieden.

Bedrijven zijn dan ook goedkoper uit door particuliere abonnementen af te sluiten. De meerwaarde die een bedrijfsabonnement biedt is dat je kan samenwerken, een grotere cloudopslag hebt en een makkelijker licentiebeheer. Hiervoor dienen bedrijven wel 24,60 euro per gebruiker per maand meer te betalen. Dit zijn zaken die met een simpel Dropbox- of soortgelijk abonnement op te lossen zijn. Ook hierbij geldt overigens dat het verschil tussen een particulier abonnement in de VS en een zakelijk abonnement slechts 19,99 dollar is, in Europa bedraagt het verschil 24,60 euro. Dat is wederom een verschil van 62 procent.

Alternatief

Totdat Adobe wijzigingen doorvoert heeft Techzine een alternatief, je kan namelijk gratis een Amerikaans adres aanvragen bij Shipmymail.com, zij bieden de mogelijkheid om ontvangen post in te scannen en te e-mailen voor 2 dollar per keer.

Eenmaal in het bezit van zo’n adres, kan je een nieuw Adobe Creative Cloud-account aanmaken met een woonplaats in de Verenigde Staten. Zo kan je een abonnement afsluiten voor het bedrag van 50 dollar (37,81 euro) per maand. Het is een kleine omweg, maar wel een zeer lucratieve. Daar kan geen kortingssite of coupon tegenop!