De CEO van Apple, Tim Cook, heeft tijdens een toespraak weer eens uitgehaald naar bedrijven als Facebook en Google zonder ze bij naam te noemen. Hij stelde dat gebruikers online niet hun privacy en beveiliging zouden moeten opgeven in ruil voor bepaalde gratis producten.

De CEO van Apple liet maar weer eens weten dat Apple geen geld verdient met advertenties en geen informatie van zijn gebruikers verzamelt om daar vervolgens geld mee te verdienen. Apple verdient voornamelijk geld met de verkoop van hardware. Gebruikers die hun privacy niet willen opgeven zouden dan ook moeten kiezen voor de diensten van Apple.

De waarheid ligt echter een stuk genuanceerder dan Tim Cook het laat overkomen. Bedrijven als Facebook en Google bouwen inderdaad een profiel op om daar advertenties bij te verkopen, maar het is niet zo dat ze je gegevens verkopen. Ze matchen simpelweg advertenties bij de interesses van een profiel. In ruil daarvoor kan je gebruik maken van gratis diensten, bij Facebook is dat het sociale netwerk, bij Google is dat de zoekmachine, Google Docs, Google Maps, Gmail en dergelijke.

Daarnaast gaat Apple ook niet helemaal vrijuit, hoewel het bedrijf nooit heeft toegegeven achter het uitlekken van de naaktfoto’s van allerlei filmsterren te zitten, wezen wel degelijk veel bewijzen in de richting van Apple’s iCloud. Daarnaast zijn de meeste clouddiensten van een veel mindere kwaliteit dan die van Facebook, Google, Microsoft of Yahoo. Apple loopt online eigenlijk een beetje achter de feiten aan, het was ooit vooruitstrevend met iTunes maar is inmiddels aan alle kanten links en rechts ingehaald.

Zo zijn Gmail, Outlook, en Yahoo-mail allemaal beter dan iCloud-mail, kan Apple iWorks niet tippen aan Google Docs of Microsoft Office Online, is Google’s nieuwe foto-app vele malen beter dan Apple Foto’s en mag Apple Kaarten zich in de verste verte nog niet meten met Google Maps. Het is slim dat Tim Cook afgeeft op het privacybeleid van zijn concurrenten, maar het is een steek onder water, want het is allemaal niet zo erg als Cook het laat overkomen. Mensen zijn best bereid om betere advertenties te zien als ze daardoor ook een veel beter product krijgen, het is uiteindelijk een anoniem profiel waar advertenties bij gematched worden en is er geen sprake van verkoop van gegevens, wat hij wel insinueert.

Verder spreekt Cook over hoe geweldig hun diensten zijn voorzien van encryptie zodat ze niet kunnen worden afgeluisterd, maar alle grote IT-bedrijven gebruiken geavanceerde encryptie. Zeker nadat bekend is geworden waar de NSA toe in staat was. Wat ook wel interessant is om te vermelden is dat Apple veel capaciteit voor zijn clouddiensten inkoopt bij concurrenten als Amazon en Microsoft, waardoor het ook afhankelijk is van hun encryptietechnologie.

Tim Cook zou zich niet moeten verlagen tot dit niveau en als Apple meer gebruikers wil winnen voor zijn clouddiensten moet het daar gewoon in investeren. Microsoft heeft de afgelopen tijd ook allerlei apps opgekocht om zijn diensten te verbeteren en uit te breiden. Tot slot kan Apple ook gewoon wat geld uitgeven aan reclamecampagnes als het succes van iCloud achterblijft.