2min

In het nieuwe normaal is op afstand werken de norm. Er gaan heel wat positieve effecten van uit. Mensen zijn bijvoorbeeld thuis vaak een stuk productiever dan op kantoor en ervaren een positieve work-life balans. Maar er is ook een keerzijde: het gemis van persoonlijk contact met collega’s kan ertoe leiden dat mensen zich eenzaam gaan voelen. In deze blog geven we zes tips om ervoor te zorgen dat de positieve effecten de overhand krijgen.

Toen door de coronapandemie massaal de omslag werd gemaakt naar op afstand werken, ontdekten heel wat mensen de voordelen. Niet meer in de file staan en geconcentreerder kunnen werken. Ook vonden veel remote werkers een betere werk-privébalans doordat ze meer vrijheid kregen om hun tijd in te delen en om tussendoor een wandeling te maken of huishoudelijke taken te verrichten.

Vermoeidheid slaat toe

Maar inmiddels ervaren veel mensen die op afstand werken ook een thuiswerk-vermoeidheid. Vooral door het gemis van persoonlijk contact. Veel mensen die op afstand werken voelen zich eenzaam. Ook komen nadelen aan het licht. Zo zijn er mensen die moeite hebben met het bewaken van de grens tussen werk en privé. Zij werken thuis langer door en klappen ’s avonds hun laptop nog even open.  

Laat welzijn onderdeel zijn van een strategie

In de toekomst willen mensen de voordelen behouden en geen last hebben van de nadelen. Het ziet er daarom naar uit dat we hybride gaan werken. Dat betekent afwisselend thuis, onderweg en op kantoor werken.

Maar om het hybride werken ook echt te laten functioneren, zonder dat het welzijn van mensen die op afstand werken in het gedrang komt, is er een strategie nodig. Geen organisatie is natuurlijk hetzelfde, maar een paar tips komen altijd van pas om de betrokkenheid hoog te houden en te voorkomen dat de vermoeidheid toeslaat.

  1. Bouw momenten in om te informeren naar hoe het met iemand gaat. Vraag of mensen genoeg schermpauzes inlassen en genoeg bewegen.
  2. Introduceer een buddysysteem en vorm koppeltjes van mensen die elkaar een beetje in de gaten houden.
  3. Creëer momenten voor smalltalk voorafgaand aan een meeting of aan het eind van de week in de vorm van een virtuele vrijdagmiddagborrel.
  4. Voorkom dat thuiswerkers het gevoel krijgen uit beeld te zijn. Laat merken dat er aan ze wordt gedacht.
  5. Regel dat mensen af en toe op kantoor bij elkaar kunnen komen zonder dat het te druk wordt. Dat zorgt voor de broodnodige afwisseling.
  6. Richt op kantoor plekken in waar ze elkaar – op afstand – kunnen ontmoeten om te brainstormen, samen te eten of even bij te praten. Zo krijg je weer een andere energie en dynamiek.

Doe ervaring op en vind de juiste balans

Het nieuwe, hybride werken, draait dus om het vinden van de juiste balans. Het dwingt tot nadenken over wanneer een fysieke meeting nodig is en wanneer een virtuele. Om te weten te komen wat werkt, helpt maar één ding: ervaring opdoen.

Dit is een ingezonden bijdrage van Cisco. Via deze link vind je meer informatie over de mogelijkheden van het bedrijf.