3min Analytics

ServiceNow belooft dat AI-tools de omzet laten stijgen, maar nog niet meteen

ServiceNow belooft dat AI-tools de omzet laten stijgen, maar nog niet meteen

ServiceNow zet flink in op GenAI-functionaliteiten in zijn tools, maar het kan nog even duren voordat investeerders daar de financiële vruchten van gaan plukken. Dat meldde de leiding van het bedrijf tijdens een bijeenkomst van analisten. Wel zou de omzet op termijn met 1 miljard dollar (ongeveer 928 miljoen euro) kunnen toenemen.

Met die mededeling wil ServiceNow de hooggespannen verwachtingen omtrent AI-toepassingen enigszins temperen. Chief Financial Officer Gina Mastantuono stelde weliswaar mooie resultaten in het vooruitzicht omdat bestaande gebruikers hun pakket upgraden naar de duurdere variant met generatieve AI-tools. Maar, suggereert het bedrijf, Rome is niet in één dag gebouwd.

Na de presentatie van de kwartaalcijfers twee weken geleden zakte de beurswaarde van het bedrijf, ondanks dat het mooie cijfers presenteerde. Investeerders keken nu ook weer reikhalzend uit naar inzichten in de adoptiesnelheden van klanten voor onder andere Now Assist, het platform van ServiceNow dat stevig inzet op AI-toepassingen. De analisten hadden gehoopt op gedetailleerdere informatie dan ServiceNow verstrekte in het recente kwartaalverslag, meldt Bloomberg.

Mooie kwartaalcijfers

ServiceNow liet toen overigens mooie cijfers zien, zoals een omzet van 2,6 miljard dollar, ofwel zo’n 2,4 miljard euro. Vorig jaar was dat bijna 2,1 miljard dollar, dus het bedrijf zag zijn omzet jaar-op-jaar met 24 procent toenemen, vooral dankzij abonnementen. Onder de streep boekte ServiceNow ook winst: 347 miljoen dollar (322 miljoen euro), meer dan een verdubbeling ten opzichte van een jaar eerder.

Tip: ServiceNow voorziet Now Assist van meer GenAI functies

ServiceNow herhaalde zijn eerdere omzetprognose van 15 miljard dollar aan abonnementsinkomsten tegen 2026, wat iets achterbleef bij de schatting van analisten die daar een half miljardje boven zaten. De beurswaarde wijzigde niet noemenswaardig.

Binnenkort mogelijk zichtbaarder

ServiceNow is gespecialiseerd in het leveren van cloudgebaseerde software voor het automatiseren van bedrijfsprocessen zoals HR-portals en customer service-oplossingen. Hoewel het bedrijf voor de meeste mensen onzichtbaar is, voorziet het veel bedrijven van applicaties en omgevingen ter verbetering van de dagelijkse workflow. De portalen die met behulp van ServiceNow worden gebouwd, zijn meestal niet als zodanig te herkennen. Het bedrijf is dus enigszins een ‘stille kracht’.

Dat kan veranderen omdat ServiceNow oplossingen aan het ontwikkelen is voor specifieke sectoren, zoals de telecom en de publieke sector. Daarmee gaan ze meer de diepte in en raakt het platform dus nog meer de diverse onderdelen van een organisatie.

Eigen model StarCoder

ServiceNow werkt ook met HuggingFace samen aan het LLM StarCoder, een open-governance platform dat beschikt over 15 miljard parameters en dat wordt getraind met een triljoen tokens van permissief gelicentieerde broncode voor meer dan 80 programmeertalen uit BigCode’s The Stack v1.2 dataset.

Hoewel veel softwarebedrijven het omzetpotentieel van AI-tools roemen, hebben er nog maar weinig specifieke financiële gegevens bekendgemaakt. Amazon meldde onlangs dat AI een miljardenbijdrage leverde aan de jaarlijkse omzet van zijn clouddivisie, terwijl de technologie volgens IBM goed is voor een miljard dollar in zowel tech- als consultancy-activiteiten sinds medio 2013.

Lees ook: ServiceNow wordt steeds relevanter, ook in Nederland