2min

Eurocommissaris van mededinging, Magrethe Vestager, heeft haar fiat gegeven aan de geplande overname van LinkedIn door Microsoft. Deze mag plaatsvinden onder een aantal voorwaarden, die ervoor moeten zorgen dat concurrentie op de markt van zakelijke sociale media mogelijk blijft.

Volgens Vestager is “een groeiend aantal Europeanen lid van professionele sociale netwerken. Deze netwerken zijn belangrijk voor professionals om met elkaar in contact te staan en om nieuwe kansen op de arbeidsmarkt te vinden.” De goedkeuring zorgt er volgens haar voor dat “Europeanen een grote keuzevrijheid blijven genieten tussen uiteenlopende professionele sociale netwerken.”

In eerste instantie was goedkeuring van de Europese Commissie geen zekerheid, vooral omdat het bang was dat Microsoft ervoor zou kiezen LinkedIn mee te leveren met alle Windows-computers en laptops en dat het LinkedIn zou integreren in Microsoft Office en andere diensten. Dat zou concurrenten op deze markt minder ruimte bieden en de strijd om klanten daarmee een stuk moeilijker maken voor andere professionele sociale netwerken.

Concessies die door Microsoft aangeboden werden maken echter dat de Commissie zijn goedkeuring geeft. Zo zal LinkedIn niet standaard meegeleverd worden met Windows en kunnen concurrenten die zich richten op de zakelijke markt op dezelfde manier als voorheen toegang krijgen tot de Microsoft Office-suite.

Ook keurt de Europese Commissie de overname goed omdat er weinig overlap bestaat tussen de diensten van Microsoft en LinkedIn. Met de overname wordt de marktpositie van geen van de twee bedrijven op de professionele markt significant groter.

Bezwaren tegen de overname van onder meer Salesforce wisten de Commissie ook niet te overtuigen. Salesforce tekende aan dat Microsoft via LinkedIn de gegevens van ruim 450 miljoen professionals wereldwijd zou krijgen en daarmee een oneerlijke concurrentiepositie zou verkrijgen. De Commissie was het daar echter niet mee eens, en vindt dat toegang tot de database van LinkedIn geen voorwaarde is voor de diensten van onder meer Salesforce.

Microsoft en LinkedIn kwamen in juni tot een akkoord voor de overname. Daarmee gaat 26,2 miljard dollar gepaard, die in-cash betaald zullen worden. Wereldwijd hebben andere relevante instanties ook al hun goedkeuring gegeven aan de overname, die nu gefinaliseerd kan worden.