Het Amerikaanse softwarebedrijf Salesforce probeert de overname van LinkedIn door Microsoft tegen te houden. Salesforce vraagt aan de Europese regelgevers die nog goedkeuring moeten geven voor de overname, dit niet te doen. Salesforce zegt dat de overname de onderlinge competitie op de markt en innovatie zal tegenhouden.

Saillant detail in de klachten die Salesforce geuit heeft, is dat het zelf een van de kandidaten was bij de overname van LinkedIn. Uiteindelijk verloor het de strijd van Microsoft, dat maar liefst 26,2 miljard dollar over bleek te hebben voor het zakelijke sociale netwerk.

“Door eigenaar te worden van de unieke dataset van LinkedIn met gegevens van meer dan 450 miljoen professionals in meer dan 200 landen, zal Microsoft zijn concurrenten toegang tot de data mogelijk ontzeggen en daardoor een oneerlijk competitief voordeel krijgen”, zegt Burke Norton, Chief Legal Officer van Salesforce in een statement.

“Salesforce gelooft dat dit voor significante antitrust en dataprivacy problemen zorgt die goed bekeken moeten worden door de relevante autoriteiten in de Verenigde Staten en in de Europese Unie”, vulde hij daarop aan. Microsoft zelf is niet tevreden met de oproep van Salesforce en stelt in monde van Brad Smith het volgende:

“Salesforce zal zich er niet bewust van zijn, maar de deal is al goedgekeurd in de Verenigde Staten, Canada en Brazilië. We zijn eraan toegewijd prijscompetitie te brengen naar een markt waarin Salesforce de dominante partij is die vandaag de dag hogere prijzen vraagt van klanten.”

De Europese Unie kijkt nog naar de mogelijke overname van LinkedIn, maar zal vermoedelijk net als de Verenigde Staten en andere landen zijn goedkeuring geven. Naar het schijnt is een belangrijke vereiste voor goedkeuring de geplande omgang van Microsoft met de dataset.