2min

Tags in dit artikel

,

Met de stijgende populariteit van het kopen op internet, stijgt ook het aantal malafide bedrijven dat de consument willens en wetens belazert. Enkele van dit soort bedrijven heeft zich in het verleden aangemeld bij Vergelijk.nl. Deze laatste is bezig om de bij haar aangesloten winkels te controleren en bij eventuele wanprestatie van de site te verwijderen. Daarnaast is in sommige gevallen een juridische procedure gestart om gederfde inkomsten te verhalen.

De ruime meerderheid van winkels die online verkopen, zijn betrouwbaar en voeren een respectabele bedrijfsvoering. ‘Gelukkig is maar een klein percentage van de winkels kwaadwillend en er bewust op uit om de consument geld afhandig te maken’, aldus Commercieel directeur Roland Mulder. ‘Helaas verpest deze kleine groep bedrijven het broze vertrouwen van de consument in online shoppen. Juist om de consument te beschermen tegen ‘internetboeven’, controleren we scherper en ondernemen we eerder actie.’

Ondanks een screening vooraf is het niet altijd mogelijk om malafide bedrijven te weren. Voordat een winkel op Vergelijk.nl wordt geplaatst, vindt een controle plaats op inschrijving bij de Kamer van Koophandel, de Algemene Voorwaarden en de gehanteerde betaalmethoden. Bij klachten van gedupeerde bezoekers onderneemt Vergelijk.nl meteen actie. In eerste instantie wordt het betreffende bedrijf benaderd en om wederhoor gevraagd. Bij onvoldoende reactie of wanneer een winkel helemaal niet reageert, wordt de samenwerking stopgezet. In sommige gevallen wordt een procedure gestart om gederfde inkomsten en schade te verhalen.
Eventueel gedupeerde klanten worden zo goed mogelijk bijgestaan door Vergelijk.nl. Zij kan helaas relatief weinig voor de individuele klant doen, aangezien de overeenkomst is gesloten tussen de klant en de winkel.