2min

Tags in dit artikel

, , ,

Fraude is en blijft voor internetwinkels een aanhoudend probleem. Dagelijks trachten criminelen binnen te dringen op hun computersystemen om zo aan creditcard-gegevens van klanten te komen.

De overheid reageert volgens de e-commerce-sector te traag om dit aanzwellende probleem aan te pakken. ,,We kunnen daar niet op wachten“, stelt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van onder meer internetwinkels. ,,Om die reden starten we zelf een meldpunt. We zetten een site op waar ondernemers én consumenten fraude kunnen melden. Wij geven de tips door aan het ministerie van justitie.”

Op de site wordt ook voorlichting gegeven hoe fraude voorkomen kan worden. Jongen: ,,Want duidelijk is dat het winkelen via internet alleen nog maar verder zal toenemen.”
Thuiswinkel.org pleit al geruime tijd voor een door de overheid ingericht meldpunt voor internetfraude. Ondernemers zouden via dit meldpunt melding kunnen maken van internetoplichting, bancaire fraude of pogingen daartoe. Tot op heden is dat meldpunt er niet.

Er wordt door de rijksoverheid wel gewerkt aan het optuigen van een zogenoemd National High Tech Crime Center (NHTCC). De woordvoerder van de NHTCC, ondergebracht bij het Korps Landelijke Politiediensten, bevestigd dat er onlangs een gesprek is geweest tussen de e-commerce-sector en het crime center.

Voor de thuiswinkel-sector is het zaak dat de overheid adequaat jacht maakt op internetcriminelen, want er dient zich al weer een volgende bedreiging aan. In het gisteren verschenen onderzoek over internetcriminaliteit van het computerbeveiligingsbedrijf Symantec, blijkt dat het fenomeen internetafpersing aan het opkomen is.

,,Criminelen melden internetwinkeliers dat zij een aanval gaan doen met vele duizenden computers tegelijk om zo de internetwinkel plat te leggen”, zegt Richard Hensen van Symantec. ,,Criminelen hebben via spam vaak duizenden computers ‘gegijzeld’. Zij kunnen aan de zogenoemde ‘zombiecomputers’ dan het commando geven naar de website van de internetwinkel te gaan. De hoeveelheid aanvragen zorgt dat de site uit de lucht gaat, en de winkelier niets meer kan verkopen.”

Zowel Jongen van Thuiswinkel.org als de grootste internetwinkel in Nederland, Wehkamp, kennen deze zeer verontrustende ontwikkeling. ,,We zijn nog niet afgeperst”, is de reactie van Wehkamp. ,,Maar omdat we zo groot zijn, kunnen we erg veel geld investeren in beveiliging. De overheid heeft de taak hier keihard tegenop te treden.”