3min

Tags in dit artikel

, , , ,

IBM en SAP slaan de handen ineen om bedrijven meer ‘data driven’ te laten werken. Hiervoor lanceren beide leveranciers een aantal gezamenlijke oplossingen, onder meer voor specifieke verticals, op basis van AI, machine learning, automation en analytics.

De samenwerking moet volgens beide leveranciers bedrijven helpen digitale innovatie te verbeteren met industriespecifieke data-oplossingen. Vooral met op data gebaseerde inzichten. Ook moeten de gezamenlijke oplossingen bedrijven helpen met het versneld overstappen naar hybrid cloudomgevingen, het leveren van betere ervaringen aan klanten en medewerkers en verdergaande automatisering van processen, aldus Big Blue en SAP.

Industriële end-to-endprocessen

De eerste oplossing die uit de nieuwe samenwerking tussen IBM en SAP voortkomt, is het intelligent kunnen verbeteren van de end-to-endprocessen binnen de maakindustrie. De nu ontwikkelde oplossing moet bedrijven binnen deze sector helpen hun workflow-processen te verbeteren voor meer productiviteit en klanttevredenheid.

Daarnaast wordt samengewerkt voor de SAP Model Company-dienst. IBM ontwikkelt hiervoor met de cloudgebaseerde ERP-leverancier een specifieke dienst voor de telecomindustrie. De dienst moet telecomoperators gaan helpen hun klanten en backoffice-processen te verbeteren. Ook moet het hen helpen straks het maximale te halen uit hun 5G-investeringen.

Stap naar hybrid cloud

Op het gebied van hybrid cloud gaan beide leveranciers de samenwerking aan rondom het efficiënter draaien van de SAP S/4HANA-oplossingen in hybrid cloudomgevingen. Vooral om het voor klanten mogelijk te maken workloads in de meest geschikte cloudomgeving te kunnen draaien.

De samenwerking tussen IBM, open-source dochter Red Hat en SAP richt zich hierbij vooral op het ondersteunen van de diverse on-premise managed services van de ERP-specialist. Onder meer door het valideren van private deployments van het SAP Cloud Platform en de hiervoor geschikte diensten op het orkestratieplatform Red Hat OpenShift. Klanten kunnen zo makkelijker side-by-side-extensies bouwen en daarbij van de beste security profiteren, aldus Big Blue en SAP.

Klant- en medewerkerervaring verbeteren

Daarnaast moet de samenwerking tussen IBM en SAP ook betere ervaringen voor klanten en medewerkers gaan opleveren. Ook hier speelt de waarde van data weer een belangrijke rol. Concreet gaat het om oplossingen als het SAP Customer Experience-portfolio en Experience Management-oplossingen (Qualtrics).

Hiermee krijgen klanten de modernste onmichannel-ervaringen en kunnen zij nog beter de effectiviteit van hun stakeholder-acties meten en verbeteren. Onder meer op het terrein van customer loyalty, klant- en medewerker engagement en merk- en productkwaliteit. IBM gaat de Experience Management-oplossingen van SAP onder meer integreren in zijn oplossingen voor projectmanagement.

Oplossingen voor procesautomatisering

Veder gaat de samenwerking tussen beide leveranciers zich richten op het verder automatiseren van processen om bedrijven sneller te laten innoveren. IBM en SAP willen hiervoor het IBM Accelerated Move Center oprichten. Dit is een soort ‘fabriek’ die het mogelijk maakt om sneller processen te automatiseren op de weg naar een ‘intelligente ’bedrijfsvoering. Ook moet deze dienst meer voorspelbaarheid geven voor het gebruik van SAP S/4HANA. IBM levert hiervoor prepackaged-oplossingen met vooraf door IBM Research ontwikkelde geconfigureerde industriële templates in combinatie met automatiserings- en configuratietools.

De oplossingen zijn daarnaast gebouwd op basis ban het nieuwe ontwikkelingsplatform van Big Blue dat een overzicht levert van alle IBM-oplossingen, waaronder de vooraf samengestelde Impact Solutions. Deze oplossingen werken samen met het SAP Business Technology Platform. Met dit platform kunnen gebruikers meer inzicht krijgen in SAP-oplossingen, deze integreren en de oplossingen verder ontwikkelen, uitbouwen en verbeteren.