2min

Tags in dit artikel

, ,

Veel oudere gamers koesteren warme gevoelens bij het merk Atari, maar voor veel jonge gamers is het merk niet echt interessant bij gebrek aan goede games van de speluitgever. Daar moet echter verandering in gaan komen nu het bedrijf een nieuwe eigenaar en nieuwe president heeft.

Atari was al sinds 2000 grotendeels in handen van het Infogrames, maar pas dit jaar kocht het Franse bedrijf alle openstaande aandelen, waardoor Atari volledig in handen kwam van Infogrames. Ook werd er een nieuwe president aangetrokken, te weten Phil Harrison, die eerder verantwoordelijk was voor Sony’s Worlwide Studios. Volgens Harrison is het nu zaak dat er producten en diensten gaan verschijnen die recht doen aan de naam en faam die Atari in het verleden wist te verwerven.

"Een cool logo en een merk dat wereldwijd bekend is, is mooi, maar als het nergens voor staat en niet bij onze doelgroep aanslaat vanwege de waarde, gameplay en entertainment, dan betekent dat niets", aldus Harrison. Analisten zijn het daar mee eens. "De naam Atari zal altijd ‘old school cool’ zijn voor gamers, maar het merk moet een beetje opgepoetst worden om opnieuw respect te verdienen", aldus Billy Pidgeon van IDC.

Deze week had Atari daarom de O2-arena afgehuurd om een veertiental games te tonen waarvan een groot deel in het eerste halfjaar van 2009 in de winkelschappen gaan verschijnen. Zo komt het bedrijf in de herfst van 2009 met ‘The Witcher: Rise of the White Wolf’, een fantasy-RPG voor de Xbox 360 en Playstation 3. Ook zal Atari de retaildistributie verzorgen voor de game ‘Eve Online’ en kunnen Wii-bezitters zich verheugen op ‘Ready 2 Rumble Revolution’.

Verder zal Atari twee games uitbrengen rondom film-franchises. Zo wordt de 25e verjaardag van de Ghostbusters gevierd met ‘Ghostbuster: The Videogame’, waarbij je als speler zelf de derde film in de serie kan spelen. Ook Vin Diesel keert virtueel terug in de rol van Riddick, in de game ‘Chronicles of Riddick: Assault on Dark Athena’.

Eerder deze week kondigde Atari daarnaast aan dat het het Amerikaanse bedrijf Cryptic Studios voor 28 miljoen dollar heeft ingelijfd. Cryptic Studios ontwikkelt MMO-games en volgens Harrison ligt de toekomst van gaming online. In 2009 brengt Atari daarom ‘Champions Online’ uit, gevolgd door ‘Star Trek Online’ in 2010. Daarnaast staat er nog een onbekende MMO op stapel voor 2011. Voor wat betreft nieuwe titels heeft Atari dus genoeg troeven in handen, maar om de gamer voor zich te winnen zal het ook zijn beloftes na moeten komen.