2min

Google is van plan zijn Maps-applicatie uit te breiden met meer visuele informatie. Dit stelt directeur Christopher Phillips van Google Geo in een recent interview met de Wall Street Journal.

Volgens de directeur van de Geo-afdeling van de techgigant, die naast Google Maps ook de navigatie-app Waze omvat, krijgt de kaarten- en navigatie-applicatie de komende tijd veel nieuwe technologie. Deze technologie moet het mogelijk maken niet alleen hun weg te vinden, maar ook een meet fotorealistisch beeld te geven van de actuele situatie waarin gebruikers zich bevinden. Bijvoorbeeld door de weersituatie door te geven of hoe druk het is.

Meer context

In het interview geeft Philips onder meer aan dat de app nog vooral voor smartphones geschikt blijft. Hiervoor zal dan meer context-specifieke informatie worden ingebouwd. Dit op basis van de al bestaande combinatie van visuele en audio cues en AR-toepassingen.

De directeur geeft aan dat het hierbij vooral gaat om informatie waarmee eindgebruikers kunnen beslissen waar zij naar toe moeten gaan en hoe zij daar op een beter manier kunnen komen. Zijn bedrijven open of gesloten, hebben zij zitplaatsen buiten, wat is het weer? Ook wordt de toegankelijkheidsinformatie voor mensen met een (fysieke) beperking uitgebreid.

Nieuwe visualisatiemogelijkheden

Meer concreet worden de visualisatiemogelijkheden van de app verder uitgebreid. Met nieuwe visuele ervaringen moeten eindgebruikers in een korte blik veel informatie krijgen, in plaats van dat zij lange overzichten moeten doorploegen.

 Zo wordt binnenkort onder meer Live View uitgerold. Met deze functie kunnen gebruikers op de hoek van de staart hun telefoon omhooghouden en alle winkels, restaurants en geldautomaten zien die zich aan de andere kant van een gebouw bevinden en aan hun zicht zijn onttrokken.

Daarnaast krijgt Maps AI- en ML-functionaliteit waarmee automatisch naar bedrijven wordt gebeld en deze hun openingstijden kunnen doorgeven. Zo blijven deze altijd binnen de app actueel. Deze technologie is door google al tijdens de pandemie getest, zo geeft Christopher Phillips van Google Geo aan.

Tip: AWS, Meta, Microsoft en TomTom gaan kaartgegevens democratiseren