2min

Duitse agenten zette de achtervolging in nadat een Tesla Model 3 weigerde te stoppen bij een controlepost. De automobilist zat slapend achter het stuur.

Het incident vond plaats op een autobahn in Bamberg, Duitsland. Politiediensten probeerden de Tesla aan de kant te zetten voor een verkeerscontrole. De automobilist reageerde niet, waarna agenten de auto met 110 kilometer per uur achtervolgden. Een kwartier later werd de automobilist wakker en stopte het voertuig.

Volgens een verklaring van de Bambergse verkeerspolitie leek de bestuurder onder invloed. Het gewicht van het stuurwiel was gemanipuleerd om het veiligheidssysteem van de Tesla te omzeilen. Het voertuig was onder de indruk dat de automobilist de handen op het stuur had, waardoor de motor bleef draaien terwijl de automobilist sliep.

Autopilot onder vuur

De verdachte wordt beschuldigd van meerdere verkeersmisdrijven. Niemand raakte gewond tijdens de achtervolging, maar het had slecht kunnen aflopen. De Autopilot-technologie van Tesla heeft in de Verenigde Staten meerdere aanrijdingen met geparkeerde auto’s veroorzaakt.

In reactie op de incidenten startte de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) een onderzoek naar de zelfrijdende technologie. Een Duitse rechtbank verbood Tesla in 2020 om termen als ‘Autopilot’ in reclames te gebruiken.

De rechtbank oordeelde dat de term de indruk wekt dat Tesla-modellen zonder menselijke tussenkomst kunnen worden bediend, wat niet is toegestaan in het verkeer. Ook de overheid van Californië verbood het bedrijf om zijn software als ‘zelfrijdend’ aan te prijzen.

De Senate Bill 1398 wordt in het komende jaar van kracht in de Verenigde Staten om dergelijke beschrijvingen onder autofabrikanten te verbieden. Tesla was een drijfveer voor het wetsvoorstel.

Tip: Elon Musk over Twitter: “ik ga aftreden als CEO”