Google die onlangs een memo stuurde naar de Newspaper Association of America (NAA), laat hierin weten dat ze aan Google Checkout werken voor Micropayments (betaling van een klein geldbedrag). De Micropayments zijn bedoeld voor online content.

De memo van Google is een antwoord op de vraag die de NAA eerder gesteld had om een oplossing te zoeken om aan online nieuwsverspreiding te verdienen. Google is Checkout momenteel aan het aanpassen zodat het ook voor nieuwsuitgevers kan worden gebruikt, hiervoor zullen er een aantal nieuwe functies bijkomen.
Wanneer het klaar is houdt Google nog even voor zich maar duidelijk is dat in de toekomst uitgevers van nieuws met deze dienst kleine bedragen kunnen gaan vragen voor het bekijken ervan.

Google benadrukt in de memo ook dat ze al reeds uitgevers vriendelijke diensten aanbiedt zoals Adsense.
Zo probeert Google de klachten van uitgevers met betrekking tot de oneerlijkheid van Google News de kop in te drukken.

Uitgevers zijn nog erg sceptisch om betalingen via Google te laten verlopen omdat ze aan Google ook een deel zullen moeten inleveren op de transacties.

Omdat Checkout tot nu toe nog geen groot succes is voor Google hebben ze besloten om deze dienst bij een aantal eigen producten te implementeren zoals YouTube.