2min

Tags in dit artikel

, ,

Bloomberg heeft ontdekt dat Amazon vacatures open heeft staan om zelf AI-zoekfuncties te versterken met een chatbot. Amazon spreekt over een “once-in-a-generation”-transformatie van de omgang van gebruikers met het koopplatform.

Zo is Amazon de volgende techgigant die met hulp van kunstmatige intelligentie wil gaan sleutelen aan zoekfuncties. In navolging van de ChatGPT-hype ging Microsoft aan de slag met Bing Chat, dat Google’s dominante positie op de search engine-markt eindelijk onder druk zet. Gauw kwam het laatstgenoemde bedrijf aan met Project Magi, dat bij het eigen Google I/O sprak over “de nieuwe Google Search-ervaring.”

De parallel met Google gaat nog verder. Net als bij Google Bard volgt Amazon hierin de trend die OpenAI en Microsoft hebben gezet. Ook de shop-functies van de nieuwe Google Search hebben meer chat-trekjes, waarbij klanten hun zoekopdracht kunnen verfijnen door met de applicatie heen en weer te corresponderen.

Hoe snel is Amazon?

Aangezien de AI-hype momenteel van geen ophouden lijkt te weten, is het voor de hand liggend dat Amazon er als de kippen bij wil zijn om ook chatfuncties toe te voegen. Toch mogen we hopen dat de wat tragere adoptie ook zo zijn voordelen heeft. Het is zeer onwaarschijnlijk dat de krachtige plek van Amazon op de webstore-markt op de korte termijn onder druk gaat staan. Hoe lucratief generatieve AI ook zal zijn, kan het even duren voordat gebruikers het nut er volledig van inzien. Vorig jaar had de webwinkel 25 procent marktaandeel van alle online verkopen. Oftewel, een dominante plek die niet zomaar verloren gaat.

Amazon spreekt over een transformatie van Search, zoals ook de Mosaic-browser in de jaren negentig voor de democratisering van internetgebruik zorgde. “Je wil deze kans niet mislopen,” roept de vacature. De geschiedenis leert ons dat de eerste innovators in een dergelijk gebied niet per se een dominante positie op de markt zullen behouden. De rechten voor Mosaic werden slechts een paar jaar na de hoogtijdagen van de browser opgekocht door Microsoft, toen Netscape Navigator marktleider was geworden.

Kortom, Amazon zal ondanks de tijdsdruk kunnen rekenen op aardig wat kapitaal, naamsbekendheid en universele affiliate links voordat AI-search de wereld domineert.