3min

Zoals verwacht komt Google tijdens het I/O-event met een groot aantal aankondigingen. De techreus komt met de verwachte tegenhanger van de AI-variant van Microsoft Bing: ‘de nieuwe Google search-ervaring’.

Wie verwacht in het hier en nu met Google’s AI-zoekfuncties aan de slag te kunnen, blijft beperkt tot Google Bard. De chatfunctie heeft geen wachtlijst meer, in navolging van de Microsoft Bing AI-bot.

Leestip: Microsoft Bing Chat, Google Project Magi of liever helemaal geen AI search?

Integraties, integraties, integraties

Het nieuws rondom Bard toont een integratie van de chatbot-functie met de vaste krachten in het Google-aanbod van applicaties. Zoals ook Microsoft visuele elementen aan Bing heeft toegevoegd, is bij Bard nu binnen het chatbot-venster de mogelijkheid om Google Maps-resultaten te tonen of AI-gegenereerde captions toe te voegen aan Google Lens-materie.

Betrouwbaarheid is essentieel bij zoekmachines en is iets dat Google de afgelopen twintig jaar sterk heeft verbeterd. Op AI-vlak wordt dit verhaal een stuk moeilijker, omdat chatbots weleens de neiging hebben om vol vermeend zelfvertrouwen iets totaal onzinnigs te zeggen. Daarom integreert Bard vanaf volgende week betere voetnoten, zowel bij tekst als stukjes programmeercode.

Ten slotte integreert Google de Bard-functie met Google Docs en Gmail, waardoor formatting geen probleem meer zou moeten zijn bij het overhevelen van content. Als kers op de taart heeft Google Bard nu ook een dark mode.

Google AI-search zelf: nog experimenteel

Bij Google is al langer enige voorzichtigheid omtrent het gebruik van AI. CEO Sundar Pichai waarschuwde iedereen onlangs voor de wereldschokkende effecten die kunstmatige intelligentie kan hebben. Concreet betekent het dat Google geleidelijk met AI bezig is als het gaat om zijn paradepaardje: de Google-zoekmachine die het bedrijf groot heeft gemaakt.

Vooralsnog is ‘de nieuwe Google search-ervaring’ alleen beschikbaar via een Google Labs-wachtlijst, maar geeft het een kijkje in de toekomst. De Search Generative Experience (SGE) moet de zoekmachine meer ‘visueel, snackbaar, persoonlijk en menselijk’ maken.

AI-search geeft bovenaan de zoekresultaten een ‘snapshot’ van de belangrijkste informatie die uit een zoekopdracht komt.

Naast het voorbeeld van de brede zoekfunctie belooft Google een betere winkel-ervaring, waar het bedrijf zonder twijfel veel meer aan verdient dan het opzoeken van een willekeurig feit. Generatieve AI moet consumenten helpen om slimmere keuzes te maken door producten tegenover elkaar te zetten.

Wie dit alles in de vorm van SGE wil uitproberen, moet wegens de wachtlijst dus even wachten voor toegang. Uiteindelijk blijft Google net als zijn concurrentie aangeven dat dit alles experimenteel is en fouten kan bevatten. Immers blijft de boodschap: met AI is veel mogelijk, maar we hebben de problemen nog niet allemaal opgelost.

Alarmisme

Overigens bleek onlangs dat er bij Google zelf aardig wat AI-alarmisme bestaat. Zo stelt een Google-engineer dat open-source de strijd om generatieve AI aan het winnen is versus Google zelf en ook het door Microsoft ondersteunde OpenAI. Toch zien we wederom de voordelen die een eigen ecosysteem een partij als Google biedt: de integratie van verschillende features maakt een AI-toepassing voor consumenten en organisaties toch gelijk een heel stuk dynamischer.