2min

Tags in dit artikel

, ,

Volgens gesprekken van Bloomberg met 11 huidige en voormalige werknemers gebruiken teams binnen Meta, inclusief de teams die werken aan VR, de headsets niet regelmatig voor hun werk. Hoewel het bedrijf headsets verstrekt aan werknemers die zijn ingeschreven in het interne programma voor het testen van nieuwe functies, is de adoptie gering.

Zo zou de President of Global Affairs, Nick Clegg, kort hebben geëxperimenteerd met VR-vergaderingen voordat hij van het idee afzag vanwege ongemak en technische problemen. Bovendien gebruiken werknemers die de headsets moeten demonstreren in verkoopgesprekken ze naar verluidt niet dagelijks.

Zoals PCMag meldt is het bedrijf echter van plan om vanaf september over te stappen op meer persoonlijk werk. Dit betekent dat de vooruitzichten voor meer VR-headsets onder werknemers onzeker lijken.

Er kunnen verschillende redenen zijn voor deze aarzeling. VR-headsets kunnen misselijkheid en ongemak veroorzaken, waardoor Meta gebruikers adviseert om regelmatig pauzes te nemen. Sommige werknemers vinden het “vreemd en onprofessioneel” om als cartoonavatar zonder dat benen zichtbaar zijn, te verschijnen. Daarnaast is het dragen van de headsets beschreven als “gênant”.

Interessant is dat Meta’s Reality Labs VR en AR divisie een aanzienlijk verlies leed van 13,7 miljard dollar in 2022. Dit overtrof zelfs het operationele verlies van 10,2 miljard dollar het jaar daarvoor. De cijfers benadrukken de uitdagingen waarmee het bedrijf wordt geconfronteerd bij het realiseren van zijn VR-ambities.

Concurrentie wordt heviger

Ondertussen, terwijl de geruchtenmolen draait in afwachting van Apple’s aankomende VR-headset, wordt gemeld dat de iPhone-maker meerdere waarschuwingen zal geven met betrekking tot het gebruik ervan.

Mensen met verschillende gezondheidsproblemen, zoals binnenoorontstekingen, ADHD/ADD en angst, moeten mogelijk voorzichtig zijn of het gebruik van het apparaat helemaal vermijden.

Terwijl Meta zich op het hobbelige terrein van virtual reality begeeft, valt nog te bezien hoe het bedrijf de aarzelingen van zijn eigen werknemers zal aanpakken en of het zijn VR-inspanningen in de richting van een succesvolle toekomst kan sturen.

Tip: Metaverse belooft veel, doet nog weinig; Disney geeft reality check