2min

Tags in dit artikel

, ,

Outlook-gebruikers hebben te maken met traag opstarten en vastlopen. Ze krijgen de indruk dat Offline Outlook Data Files (OST) worden gesynchroniseerd direct na het opstarten van de applicatie. Uit onderzoek van Microsoft blijkt echter dat er geen nieuwe OST-bestanden worden aangemaakt en dat er geen overeenkomstige vermeldingen zijn in de event log van de applicatie.

Vreemd genoeg hebben sommige getroffen klanten een oplossing gevonden. Als ze na het openen van de toepassing op de knop Annuleren drukken, wordt Outlook onmiddellijk en zonder vertraging geopend. Microsoft wijst er ook op dat gebruikers problemen kunnen ondervinden bij het opstarten van Outlook op systemen waarop de vliegtuigmodus is ingeschakeld. In dergelijke gevallen verschijnen foutmeldingen.

Cache re-priming treedt op tijdens het aanmaken van nieuwe profielen of wanneer gebruikers handmatig overschakelen van REST naar MAPI door Shared Calendar Improvements uit te schakelen.

Niet-Office MAPI-gebaseerde toepassingen kunnen deze omschakeling echter onverwacht forceren door problemen met het lezen van de status van de functie. Om het probleem aan te pakken, onderzoekt het Outlook-team naarstig het probleem met betrekking tot het bepalen van de “standaard” status van de cache.

Wat te doen

Microsoft adviseert getroffen gebruikers om de optie “Gedeelde agenda verbeteringen” aan te zetten in het Exchange Account Instellingen-dialoogvenster, te bereiken door te klikken op Meer instellingen en het tabblad “Geavanceerd” te selecteren.

IT-beheerders kunnen ook een groepsbeleidinstelling implementeren om Outlook REST-updates voor het delen van agenda’s in te schakelen, wat een workaround biedt voor getroffen systemen.

Lees ook: Nieuw Outlook vervangt mail- en agenda-apps op Windows 11