2min

Twitter geeft een verdienmodel aan creators op het platform. Hiervoor deelt Twitter de inkomsten die het genereert door advertenties weer te geven tussen de antwoorden op hun berichten.

Een nieuw verdienmodel van Twitter is toegankelijk voor creators. Enkel creators die betalen voor de blauwe badge en de afgelopen drie maanden meer dan meer dan vijf miljoen weergaven hadden op hun berichten, krijgen toegang. Het bedrag dat de creator uiteindelijk krijgt uitbetaald, is afhankelijk van het aantal weergaven.

Er zijn wel voorwaarden verbonden aan de uitbetaling. Zo kunnen auteursrechtelijk beschermd werk, inhoud over criminele activiteiten, gokken, alcoholgebruik, seksueel getinte berichten en ‘piramidespelen of snel-rijk-schema’s’, niet in aanmerking komen.

Volgens Elon Musk, eigenaar van Twitter, bedraagt de eerste betaalronde alvast 5 miljoen dollar. Creators laten alvast in de reacties van zich horen en delen beelden waarin te zien is dat de eerste betaling onderweg is. Dat terwijl Musk niet bepaald een goede naam heeft wat betreft het in orde brengen van rekeningen.

Lees ook: Waarom betaalt Twitter zijn rekeningen niet?

Visie krijgt vorm

De plannen om advertentie-inkomsten te delen met creators, maakte Musk al in februari bekend. Sinds de overname van Twitter door Musk, heeft het social mediaplatform echter wel belangrijke adverteerders verloren. Dat is het gevolg van het terugbrengen van de vrije meningsuiting op Twitter, waar Musk een grote voorstander van is. Voor adverteerders is het idee dat hun marketing naast ongewenste content opduikt, buitengewoon onaantrekkelijk.

De visie die Musk heeft voor het platform, kreeg in het verleden al heel wat tegenwind, maar stelt creators nu dan toch tevreden. Positieve feedback van de gemeenschap kan het platform gebruiken nu Threads en andere social mediaplatformen steeds meer gebruikers van Twitter wegkapen.

Net na de overname van Twitter door Musk brachten we een podcast uit waarin we de visie van Musk voor het platform bespreken. Beluister het hier.