4min

Tags in dit artikel

, , , ,

3D Realms heeft blijkbaar nog steeds alle vertrouwen in de reputatie van gameheld Duke Nukem, want niet alleen kunnen we in 2010 een aantal casual games met de spierbundel met zonnebril verwachten, ook het bijna tien jaar geleden aangekondigde Duke Nukem Forever mogen we nog niet afschrijven. Dat blijkt uit een interview van gamemagazine Gamesauce met CEO Scott Miller van 3D-realms.

De klucht rond het steeds maar uitgestelde Duke Nukem Forever bereikte dit jaar een hoogtepunt, toen uitgever Take-Two en ontwikkelaar 3D Realms een ordinaire ruzie uitvochten rond de gevallen held. In mei van dit jaar kwam het nieuws naar buiten dat 3D Realms zijn deuren zou hebben gesloten, omdat het niet meer aan zijn financiële verplichtingen zou kunnen voldoen. Een van de redenen zou zijn dat uitgever en geldschieter Take-Two de geldkraan dichtgedraaid zou hebben. Daarna ging het gerucht dat Take-Two de ontwikkelrechten voor 30 miljoen dollar zou willen overnemen van 3D Realms, maar daar zat 3D Realms blijkbaar niet op te wachten.

Kort daarna doken er screenshots op van Duke Nukem Forever, waarschijnlijk gelekt door medewerkers van 3D Realms. Take-Two sleepte 3D Realms vervolgens voor de rechter en eiste dat 3D Realms er alles aan moest doen om verder lekken van screenshots en de broncode te voorkomen. Eind mei kondigde 3D Realsm echter aan dat er van een faillisement geen sprake was en dat het bedrijf alleen het ontwikkelteam achter Duke Nukem Forever naar huis had gestuurd.

Vervolgens werd al snel bekend dat Duke Nukem Forever niet de enige titel in het Duke-universum is waar aan gewerkt wordt en werd. Zo werd in juli van dit jaar bekend dat Gearbox (van o.a. Borderlands en Brothers in Arms) aan Duke Begins werkte. De ontwikkelingen aan de game werden echter in juli stilgelegd en het is onduidelijk wat er momenteel mee gebeurt. Meest recente levensteken van Duke was een teaser-screenshot dat eind november verscheen op de Facebook-pagina van Duke. Niet duidelijk van welke Duke-game het screenshot in kwestie is.


Hoewel het dus een stormachtig jaar was voor Duke Nukem voorspelt CEO Scott Miller van 3D Realms in een interview met gamemagazine Gamesauce, een rooskleurige toekomst voor de actieheld. "Er zijn tal van Duke-spellen in verschillende stadia van ontwikkeling, een aantal daarvan komt in 2010 uit. Duke zal zeker zijn weg vinden naar de casual-gaming, daarnaast zijn er nog een aantal belangrijke Duke-titels in ontwikkeling. Het grootste deel van deze titels is nog niet aangekondigd", aldus Miller.

Tussen deze projecten zitten waarschijnlijk de twee resterende iPhone-games die eerder door Miller werden aangekondigd, de Duke Nukem-trilogie, die door Frontline Studios wordt ontwikkeld voor de PSP en Nintendo DS en mogelijk ook de remake van sidescroller Duke Nukem: Manhattan Project voor Xbox Live. Hoewel Miller in het interview niets meldt over het teaser-screenshot dat in november verscheen of de status van Duke Begins, liet hij wel los dat Duke Nukem Forever nog steeds in leven is. "We hebben nooit gezegd dat de ontwikkeling rond deze titel is stilgezet. Ja, we hebben het interne team naar huis gestuurd, maar dat wil niet zeggen dat het project ook opgehouden is te bestaan", aldus Miller.

Verder mogen we ook nog steeds wachten op een film over Duke Nukem. "De ontwikkeling vordert gestaag. Momenteel werken we aan een veel meer volledige verhaallijn voor de film, we vullen alle details in die we in de game nog overlieten aan de verbeelding van de gamer.

Velen vroegen zich dit jaar echter af hoe 3D Realms al deze projecten kan financieren zonder dat het de afgelopen tijd een grote release heeft gedaan. Volgens Miller is dat echter heel eenvoudig. "Duke Nukem is gemaakt voor 300.000 dollar en die investering hebben we 25 keer terugverdiend. Ook hebben we flink wat inkomsten gehad uit Duke-games voor de consoles en met Wolfenstein 3D en Max Payne hebben we echt klappers gemaakt. Van deze laatste game hebben we 30 miljoen aan royalty’s opgestreken, terwijl we maar 2,5 miljoen geïnvesteerd hebben. Vervolgens hebben we nog eens 48 miljoen gekregen toen we de rechten verkochten aan de uitgever. Verder waren we deels eigenaar van Gathering of Developers toen dat verkocht werd aan Take-Two en hebben we geluk gehad met investeringen op de beurs en in andere studio’s", aldus Miller.

Wel duidelijk is dat 3D Realms vrijwel geen games zelf meer zal ontwikkelen. Volgens Miller had de interne ontwikkelingafdeling al jaren geleden opgedoekt moeten worden. Succesvolle games als Max Payne en Prey werden al door externe partijen ontwikkeld en wat Miller betreft zal dat ook gebeuren voor toekomstige Duke-games.