RTL heeft een eigen datingsite gelanceerd welke gekoppeld is aan Facebook. De gebruikers van de datingsite kunnen hun profiel koppelen aan hun Facebook account. Het is de bedoeling dat de vrijgezelle gebruiker zijn interesses, foto’s en eventueel video’s van Facebook toevoegt aan zijn of haar datingprofiel.

Uiteraard biedt de datingsite ook allerlei traditonele methode om hun datingprofiel op te maken, zoals het uploaden van foto’s vanaf de computer en het invullen maar interesses. Voor de gebruikers die echter al actief zijn op Facebook kan het makkelijker te zijn om de accounts te koppelen, zodat je gewoon de foto’s uit je Facebook profiel kan selecteren zonder dat je ze moet uploaden.

Naast integratie met Facebook is er ook ondersteunig voor Youtube, het is echter niet mogelijk om de accounts te koppelen maar wel om video’s op Youtube te zoeken en die te embedden op je datingprofiel. Hierdoor kan je bijvoorbeeld een interesse voor film of muziek laten zien. Of toch die vakantievideo die je per ongeluk openbaar op Youtube hebt geplaatst.

In tegenstelling tot veel andere datingsites maakt Pepper weinig gebruik van tekst. Je kan niet een eindeloos verhaal kwijt over jezelf en wat je allemaal leuk vindt. Het houdt echt op bij het plaatsen van opmerkingen bij foto’s en video’s. Het idee erachter is dat een foto meer moet zeggen dan 1000 worden en dat er in plaats van een statisch profiel een soort etalage ontstaat met foto’s, video’s, afbeeldingen van boeken, muziekfragmenten en nog veel meer. De datingsite is echt enorm visueel ingesteld.

De datinggsite heeft geen uitgebreide zoekfunctie waar alle profielen naar boven kunnen worden getoverd. Er wordt gebruik gemaakt van een matchingsysteem waarbij je alleen die vrijgezellen krijgt te zien die volgens je profiel ook bij je passen.

Contact maken via de datingsite gebeurt nog wel automatisch via privé berichten en een chat functie. Een leuke toevoeging hieraan is dat tijdens zo’n chatgesprek er foto’s en video’s worden getoond van de ander, dit om het ijs een beetje te breken en wellicht een gesprek op gang te brengen.

De nieuwe datingsite is de eerste drie maanden volledig gratis, daarna stapt RTL over op een abonnementsvorm. De vrijgezellen die besluiten niet te betalen kunnen dan nog wel profielen van matches bekijken maar niet meer communiceren. Hierdoor dient dan eerst betaald te worden. De prijs en de exacte invulling van de abonnementen heeft RTL nog niet bekend gemaakt. Dit zal wellicht ook deels afhangen van het succes in de eerste drie maanden.