2min

Tags in dit artikel

, ,

Groupon, bekend van de hoge kortingen die zij biedt op tal van producten en diensten, maakt er een zooitje van in China. Zeker 400 mensen zijn al ontslagen in de korte tijd dat het internetbedrijf in het land actief is. Volgens analisten zou het bedrijf te veel vertrouwen op haar buitenlandse kennis maar zit de Chinese markt totaal anders in elkaar.

Groupons zakenpartner in China, GaoPeng, is sinds maart actief in China. Analisten hadden hoge verwachtingen van het bedrijf, maar deze blijkt dat tot op heden niet waar te kunnen maken. "Het is een ramp", zoals analist Bill Bishop het verwoordt.

Volgens een medewerker zijn er bij GaoPeng minimaal 400 mensen ontslagen in meer dan tien verschillende steden. De werknemers zijn nu boos en ontevreden en willen gecompenseerd worden door het bedrijf. GaoPeng zegt dat de ontslagronde onderdeel is van een reorganisatie. Zowel Groupon als GaoPeng willen verder niet reageren op deze berichtgeving.

Aanvankelijk ging het Groupon voor de wind toen ze in maart tot de Chinese markt toetrad. Al snel vond er uitbreiding plaats in Beijing, Shanghai en tientallen andere steden. Maar het bedrijf heeft flinke concurrentie van meer dan 4000 lokale ondernemers die vergelijkbare kortingen op producten en diensten aanbieden.

GaoPeng behoort niet tot de tien best verkopende bedrijven die op deze markt actief zijn. Als gevolg van de moordende concurrentie blijven de verkoop- en omzetcijfers achter. Lokale bedrijven investeren steeds meer en vaker geld in lokale ondernemers om hun producten met korting aan te bieden.

Volgens analisten heeft Groupon dezelfde fouten gemaakt als veel andere Amerikaanse bedrijven. Zo heeft het bedrijf teveel buitenlandse managers aangesteld en teveel medewerkers in dienst genomen in een zeer kort tijdsbestek. De grote ontslagronde is volgens analisten de meest recente vergissing van het bedrijf: hierdoor zullen toekomstige kandidaten wel twee keer nadenken voordat ze gaan solliciteren bij GaoPeng.

China is kennelijk een zeer moeilijke afzetmarkt voor buitenlandse ondernemers, de markt is moeilijk en de wetgeving is soms lastig. Zo is het meer dan eens tot een conflict gekomen tussen China en Google over het censureren van de zoekmachine en Gmail, waarop Google besloot zijn diensten niet langer aan te bieden in het land.

Ook Ebay probeerde zijn geluk te beproeven in China, maar werd uiteindelijke verslagen door het lokale internetbedrijf Alibaba Group. Ook Myspace had weinig succes en is niets meer dan een kleine speler. Andere social media zoals Twitter en Facebook worden geblokkeerd door China, omdat gebruikers politiek gevoelige (en dus onwenselijke) berichten over de Chinese regering kunnen plaatsen.