De Japanse game ontwikkelaar Capcom heeft tegenvallende halfjaarcijfers gepresenteerd. Desalniettemin ziet Capcom toch een lichtpuntje voor de toekomst: zowel de opbrengsten als de winst voor mobile games zijn flink gestegen de afgelopen zes maanden.

Het afgelopen half jaar was niet al te gunstig voor Capcom. De opbrengst daalde met 28,1 procent naar 29,3 miljard yen (280 miljoen euro) tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst halveerde bijna naar 906 miljoen yen (8,6 miljoen euro).

Toch zitten ze bij Capcom niet bij de pakken neer. De cijfers voor mobile games pakken positief uit. Het afgelopen half jaar wist de Japanse game ontwikkelaar een omzet van 2,6 miljard yen (24,6 miljoen euro) te behalen op deze afdeling. Dat is omgerekend een stijging van zo’n 89 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst van mobile games steeg de afgelopen zes maanden met ruim 200 procent naar 903 miljoen yen (8.6 miljoen euro).

Volgens Capcom is ‘The Smurfs’ Village’ de drijvende kracht achter het succes van deze afdeling. Ook de games ‘Monster Hunter: Dynamic Hunting’ en ‘Resident Evil: Outbreak Survive’ hebben bijgedragen aan het succes van Capcom.

Of Capcom in de toekomst meer tijd en energie zal steken in het ontwikkelen van nieuwe games voor de mobiele telefoon is onduidelijk. Het zou in ieder geval onverstandig zijn als de Japanse game ontwikkelaar daar niets mee zou doen: de cijfers spreken boekdelen.

Jack Tretton, de CEO van Sony, zei eerder al dat er een geweldige toekomst in het verschiet ligt voor games voor de mobiele telefoons en tablets. "Voor iedere consument die je kwijtraakt aan een tablet of smartphone, zijn er drie consumenten die meer interesse tonen om games in eenvoudige vorm te spelen. Deze mensen kunnen best wel eens vooruitstrevende gamers worden. Wij zien deze mensen als een kans, niet als een bedreiging", aldus Tretton.

Satoru Iwata van Nintendo daarentegen ziet geen heil in de ontwikkeling van mobile games. "Het gevaar van dit model is dat mensen straks de waarde van games niet meer zien en voor ons de enige manier om nog games te verkopen zal zijn om de prijs te verlagen, dan zou de toekomst voor de game-industrie een stuk minder rooskleurig zijn", aldus Iwata.