1 min

De chatheffing die KPN en Vodafone afgelopen jaar wilden invoeren was achteraf gezien stompzinnig. Deze uitspraak deed voormalig CEO van Vodafone Jens Schulte-Bockum. De sector liep door het idee gezichtsverlies op, zo ziet de man nu in.

Doordat diensten als WhatsApp maar ook Facebook en Twitter massaal omarmd worden door de consument en de smartphonemarkt populairder dan ooit is, lopen providers de nodige inkomsten van SMSjes en belminuten mis. Door de diensten kunnen consumenten immers gratis met elkaar communiceren. Het resultaat daarvan is dat providers jaarlijks miljoenen omzet mislopen en dit op een of andere manier terug moeten verdienen. Afgelopen jaar kwam KPN met het idee om dit te doen door middel van het invoeren van een zogenoemde chatheffing.

Met deze chatheffing zou de consument moeten gaan betalen voor diensten als WhatsApp. KPN opperde het idee en ontving al snel steun van Vodafone die de heffing ook wel zag zitten. Echter laat Vodafone-topman Jens Schulte-Bockum nu weten dat, achteraf gezien, de chatheffing eigenlijk een stompzinnig idee was. Naast het feit dat de sector de nodige imagoschade opliep vind Schulte-Bockum ook dat het klantbelang onvoldoende voorop zou hebben gestaan.