Amazon heeft een eigen 3D game-engine uitgebracht, de Amazon Lumberyard-engine is nu gratis te downloaden en te gebruiken voor iedereen. De engine is een afgeleid van de Crytek CryEngine. Het addertje onder het gras is dat je voor online multiplayer toepassingen gebruik moet maken van Amazon WebServices.

Op dit moment verkeerd de Amazon Lumberyard-engine nog in een betafase, maar aangezien die is gebaseerd op de Crytek-engine heeft de ongetwijfeld te maken met het online multiplayer gedeelte dat Amazon WebServices volledig integreert.

Uiteindelijk moet je straks met deze engine in staat zijn om games te ontwikkelen voor de PC, Mac, Linux, consoles, mobile en virtual reality. De engine beschikt over een eigen C++ SDK en is echt helemaal gratis te gebruiken. Zodra je echter multiplayer games wil gaan ontwikkelen is de integratie van Amazon WebServices allereerst een grote meerwaarde, want de serveromgeving kan automatisch meeschalen, maar daar begint ook het verdienmodel voor Amazon. Als een game-ontwikkelaars een doorbraak beleeft en een ontzettend populaire game heeft ontwikkeld dan zal Amazon daar met zijn serverdiensten ook goed aan verdienen.

Om de kosten transparant te houden hanteert Amazon een kostprijs per speler. Hierdoor kunnen de kosten ook eenvoudig worden doorberekent aan de spelers van een game.

Naast game-engine Lumberyard heeft Amazon dan ook Gamelift gepresenteerd. Gamelift is een onderdeel van Amazon Web Services waarmee game-ontwikkelaars hun multiplayer-omgevingen mee kunnen beheren en deze automatisch kunnen laten meeschalen met de populariteit van de game. Ook zijn enkele features vanuit gamestreamingdienst Twitch toegevoegd, zo kunnen Twitch-gebruikers helpen games te ontwikkelen, maar ze ook spelen om de game te ervaren en feedback te geven.

De systeemeisen om een game te ontwikkelen met de Lumberyard-engine zijn niet misselijk. Je moet beschikken over een krachtige quadcore-processor, 8GB aan werkgeheugen, een high-end videokaart met 2GB geheugen en ondersteuning voor DirectX 11 en zo’n 200GB aan opslagcapaciteit wordt aangeraden. Voor het installeren van alle onderdelen heb je zo’n 60 a 70GB nodig en voor het ontwikkelen van een game nog eens 100GB. Afhankelijk van de grote van de game kan dit snel oplopen.

Op dit moment kunnen de games alleen nog ontwikkeld worden in Visual Studio 2013 of nieuwer, maar op termijn moet het ook mogelijk worden om games te ontwikkelen op Linux- of een Mac-pc.