1 min

Tags in dit artikel

,

Het elektronicaconcern Philips heeft een verjongingskuur nodig om de keiharde en rappe concurrentie voor te blijven. "Philips moet zichzelf veranderen", benadrukte bestuursvoorzitter Gerard Kleisterlee vrijdag tijdens een bijeenkomst op IFA, de Berlijnse beurs voor consumentenelektronica. Een paar dagen geleden werd bekend dat Philips de komende jaren vijftig van de 151 fabrieken wil sluiten of afstoten. De onderneming wil alleen producten blijven maken waarmee zij zich van de concurrentie kan onderscheiden. Volgens Kleisterlee richten die producten zich op drie thema’s: gezondheidszorg, levensstijl en technologie. Die thema’s verbinden alle divisies en bedrijfsonderdelen met elkaar.

Van oudsher hecht Philips zeer aan onderzoek en ontwikkeling om tot nieuwe apparatuur te komen. Op de 2,5 miljard euro die het concern daaraan jaarlijks uitgeeft, wil Kleisterlee niet beknibbelen. Integendeel, zulke investeringen moeten tegenstrevers op afstand houden. Op het strijdtoneel doemen steeds meer concurrenten op, die ook sneller kopieën op de markt brengen van producten waaraan een andere fabrikant veel tijd en geld heeft gespendeerd. Daarom wil producent Philips zich meer ontwikkelen naar " een verkoop- en marketingbedrijf met veel aandacht voor onderzoek en ontwikkeling", zei Kleisterlee. Om de risico’s op mislukte productontwikkelingen te minimaliseren en kosten te delen, is Philips volop bezig partners te vinden en allianties aan te gaan. Zo verwees Kleisterlee naar de samenwerking met Motorola en STE MicroElectronics waarmee Philips chips ontwikkelt voor een geavanceerder type mobiele telefoon.