1 min

Tags in dit artikel

, , , ,

KPN heeft dankzij de Belgische wetgeving omtrent mobiele telefonie de grootste moeite om haar i-mode diensten aldaar aan de man te brengen. De telecomwet van België stelt namelijk dat het verboden is om gratis mobieltjes weg te geven bij een abonnement. Het gevolg daarvan is dat de toestellen uitermate duur worden en de drempel tot het aanschaffen voor de gemiddelde Belg wel erg hoog wordt.

KPN heeft in het begin van het derde kwartaal van vorig jaar geconstateerd dat de verkoop van i-mode abonnementen wel uitermate ver achterbleef op de prognoses. Van de in totaal één miljoen i-mode klanten in de Benelux droeg België slechts 25.000 klanten bij.

De werkelijke cijfers worden door critici in twijfel getrokken. Met name het argument dat de aanbieder het aantal actieve klanten niet duidelijk weergeeft. Daarnaast worden het aantal abonnees bepaald aan het aantal verkochte toestellen, niet aan de hand van het aantal abonnementsafsluitingen. Dit is niet de eerste keer dat KPN (Base in België) kritiek krijgt over haar i-mode beleid. Eind 2002 werd bekend dat KPN 20.000 i-mode toestellen met fikse kortingen aan Rabobank personeel had verkocht.