Voorlopig lijkt er nog geen eind te komen aan de discussie over Apple en zijn app beleid. Apple past nu opnieuw zijn voorwaarden aan waarmee het toch deels mogelijk wordt om apps in te store te plaatsen die niet zijn gemaakt met de objective c code die standaard gebruikt wordt.

Apple paste recent zijn voorwaarden aan, om de mogelijkheid van Flash op de iPhone onmogelijk te maken, ook zorgde het ervoor dat Adobe geen softwarepakketten op de markt kan brengen waarmee gemakkelijk apps gemaakt en geëxporteerd kunnen worden naar een werkend formaat op de iPhone. Hiermee werd Adobe min of meer volledig buitenspel gezet, dit was echter nog niet voldoende voor Apple, ze besloten ook dat niet onafhankelijke advertentiebedrijven geen advertenties meer mogen aanbieden op de iPhone, hiermee werd Admob van Google buitenspel gezet.

Als je als bedrijf twee grote spelers probeert buiten te sluiten van een succesvol product dan kan je erop wachten dat er kritiek komt en je de aandacht wekt van toezichthouders. Zo ook deze keer, zowel Google als Adobe hebben veel kritiek op de werkwijze en dat leidde er toe dat er een onderzoek komt, of door de Federal Trade Commission (FTC) of door het ministerie van justitie in de Verenigde Staten.

Apple heeft echter besloten nu toch maar de voorwaarden aan te passen en de store iets opener te maken. De voorwaarden met betrekking tot het gebruik van embedded code zijn als volgt:

"Unless otherwise approved by Apple in writing, no interpreted code may be downloaded or used in an Application except for code that is interpreted and run by Apple’s Documented APIs and built-in interpreter(s). Notwithstanding the foregoing, with Apple’s prior written consent, an Application may use embedded interpreted code in a limited way if such use is solely for providing minor features or functionality that are consistent with the intended and advertised purpose of the Application."

Waar het dus op neer komt is dat code die niet geschreven is met behulp van de ‘interpreters’ van Apple nu gebruik mogen maken van kleine functies binnen de API van Apple en voordat ze dat doen eerst schriftelijk toestemming moeten hebben van Apple. Apple zal dus eerst die code in willen zien voordat ze die toestaan.

Het klinkt allemaal wat ingewikkeld maar waar het op neer komt is dat bijvoorbeeld game-ontwikkelaars en een partij als Adobe gebruikmaken van eigen libraries om applicaties op te bouwen. De libraries van Apple zijn echt geschreven vanuit het oogpunt van programmeurs, Adobe wil libraries vanuit het oogpunt van een designer of iemand zonder programmeerkennis.

Adobe maakt software waarmee op een makkelijke manier door iedereen een eindproduct gemaakt moet kunnen worden. Denk aan een applicatie als Dreamweaver, hiermee kan je zonder enige programmeerkennis een website bouwen. Adobe wil ook van dit soort software of uitbreidingen op haar bestaande software maken waarmee je eenvoudig mobiele apps kan maken. Het doel van Adobe is om dit voor zoveel mogelijk mobiele platformen te doen, hierdoor hoeven bedrijven niet te investeren in programmeurs die kennis hebben van al die verschillende mobiele platformen.

Om dit echter goed werkend te maken moet Adobe dus zijn eigen libraries ontwikkelen. Dit liet Apple voorheen niet toe, met de huidige wijziging in de voorwaarden moet dit wel mogelijk worden. De voorwaarden van Apple zijn echter niet bepaald transparant, er moet eerst schriftelijk toestemming worden verleend, er mogen alleen kleine functies worden gebruikt maar wat zijn kleine functies? Tot slot wil Apple de code inzien voordat het deze goedkeurt.

Wat we hieruit op kunnen maken is dat Apple iets meer toestaat, maar dat Flash nog steeds onmogelijk blijft. Ook Google mag nog steeds geen advertenties aanbieden. Externe apps zijn gedeeltelijk toegestaan, mits deze aan bepaalde niet transparante voorwaarden voldoet.