Abonneer je gratis op Techzine!

Experts verwachten dat er straks een ware run zal plaatsvinden op oude databundels voor mobiel internet. Dit door de nieuwe veel duurdere data-abonnementen van KPN en Vodafone.

Door nu een abonnement te verlengen of een nieuw abonnement af te sluiten, hopen klanten een tariefsverhoging voorlopig te kunnen uitstellen. Het goedkoopste abonnement van KPN met internet begint bij 30 euro per maand. Voor dat geld krijg je slechts 100 MB aan dataverkeer. Voor hetzelfde geld krijg je tevens minder belminuten en sms’jes. Consumenten die flink internetten op hun mobiele telefoon zullen in de toekomst vele tientallen euro’s kwijt zijn om dat in de toekomst te kunnen voortzetten.

KPN genereerde zijn inkomsten altijd uit bellen en sms’en. Maar met dit verdienmodel valt steeds minder geld te verdienen. In plaats van sms-bundels downloaden gebruikers WhatsApp, waarmee ze gratis berichtjes kunnen versturen naar hun vrienden. En in plaats van bellen maken steeds meer consumenten gebruik van VoIP-applicaties zoals Skype en Google Talk.

Ben Woldring, directeur van vergelijkingssite Bellen.com, verbaast zich niet over de prijsverhoging van KPN en Vodafone. "Consumenten snappen goed dat mobiel internet meer kost dan internet thuis. Het was dan ook vreemd dat je bij KPN voor 10 euro per maand vrijwel onbeperkt gebruik kon maken van internet op je mobiel waar je thuis wel 25 euro per maand betaalt", aldus Woldring.

Hij vervolgt zijn verhaal: "De kern is dat het niet langer mogelijk is om een kleine bundel voor bellen en sms’en te combineren met een flinke bundel voor mobiel internet. De consumenten met een smartphone die vooral berichten versturen via WhatsApp, veel data verbruiken en ook willen bellen via Skype, zijn dus slecht uit met deze abonnementen, want die zijn gedwongen om direct een flinke bel- en sms-bundel te kopen."

Alex van Dijl van VraagAlex.nl zegt dat consumenten goed zullen overwegen of ze voor 5 september, de dag dat de nieuwe abonnementen ingaan, nog een oude bundel bij KPN willen afnemen, of dat ze overstappen naar een andere provider.

Maar dat consumenten op korte termijn actie zullen ondernemen staat volgens Van Dijl als een paal boven water. "Nu kun je je pakket nog zelf samenstellen, dus weinig belminuten en sms’jes, en veel data. Bij de nieuwe pakketten krijg je bij veel data ook direct veel overbodige belminuten en sms’jes in de maag gesplitst", aldus Van Dijl.