2min

De Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) heeft KPN en dochteronderneming Telfort een gezamenlijke boete van 40.000 euro opgelegd. De telecomproviders zouden hun klanten niet tijdig genoeg hebben geïnformeerd over een wijziging in de contractvoorwaarden voor bellen via internet. Ook verstrekten KPN en Telfort hun klanten geen inlichtingen van de mogelijkheid om kosteloos hun overeenkomst te beëindigen.

Dat schrijft telecomwaakhond OPTA vandaag op haar website. KPN en Telfort zouden voormalige abonnees van CompuServe niet ruim vantevoren hebben geïnformeerd over de gewijzigde contractvoorwaarden. Nadat Telfort deze contracten overnam moesten abonnees voortaan een starttarief van vijf cent betalen voor het bellen over het internet. Dit starttarief betaalden de abonnees niet toen ze nog klant waren bij CompuServe. De abonnees werden daarvan pas op de hoogte gesteld nadat de wijziging al van kracht.

Volgens de Nederlandse transparantieregels zijn telefoonaanbieders verplicht om dergelijke wijzigingen minimaal vier weken voor de inwerkingtreding aan de klanten voor te leggen. Tevens had Telfort toen haar abonnees moeten inlichten over de mogelijkheid om zonder bijkomende kosten hun abonnement op te zeggen.

De OPTA heeft nu vastgesteld dat Telfort niet aan deze voorwaarden heeft voldaan. Naast Telfort krijgt ook KPN een boete opgelegd, omdat Telfort een dochteronderneming van KPN is. Gezamenlijk moeten ze 40.000 euro overmaken naar de bankrekening van de OPTA.

Een goede twee maanden geleden deelde de OPTA ook al een boete uit. Het boetebedrag in die zaak lag aanzienlijk hoger dan deze keer. Twee bedrijven en twee personen kregen toen gezamenlijk een boete opgelegd van 660.000 euro voor het versturen van 400 miljoen spamberichten.