2min

Tags in dit artikel

, ,

KPN en dochterondernemingen Hi en Telfort moeten zich bij de rechter melden om zich te verantwoorden over het afronden van de belminuten. De zaak is aangespannen door Stichting Meldpunt Collectief Onrecht (SMCO). Deze belangenvereniging overweegt om mogelijk ook T-Mobile voor de rechter te dagen.

Ferdy Roet, een van de bestuursleden van de stichting, zegt dat telefoneren 35 tot 40 procent duurder is geworden door het naar boven afronden van belminuten door deze telecombedrijven. Wie bijvoorbeeld drie minuten en drie seconden belt, krijgt een rekening van vier minuten voorgeschoteld. De stichting ontving hierover veel klachten.

KPN heeft toegegeven dat het niet netjes is om haar algemene voorwaarden zomaar aan te passen zonder daarbij haar klanten op de hoogte te stellen. De provider beloofde de maatregel terug te draaien voor haar huidige klanten, maar heeft dat vooralsnog niet gedaan. Nieuwe klanten daarentegen krijgen wel facturen opgestuurd waarin de gesprekstijden zijn afgerond.

Dit alles gaat SMCO niet ver genoeg. Door middel van een bodemprocedure wil de belangenvereniging telecombedrijven verbieden om klanten afgeronde bedragen in rekening te brengen. Tevens wil de stichting dat klanten met terugwerkende kracht een compensatie ontvangen.

Voorlopig hoeven alleen KPN, Hi en Telfort zich tegenover de rechter te verantwoorden. SMCO sluit niet uit dat andere telecombedrijven later alsnog een dagvaarding krijgen. Zo stromen er volgens de heer Roet ook over T-Mobile klachten binnen. "We zoeken uit hoe het precies zit, maar dan gaat ook een aanklacht tegen T-Mobile de deur uit", aldus het bestuurslid.

Welgeteld hebben 157 mensen zich bij SMCO gemeld. Wie zich alsnog wil aansluiten bij deze groep kan zich bij deze organisatie melden. Voorwaarde is dat zij een bijdrage overmaken om de proceskosten beheersbaar te houden.