1 min

Volgens een interview van de Financial Times met Joaquín Almunia, Europees commissaris voor Mededinging, is deze niet gecharmeerd van de afloop in de antitrustzaak die het FTC al lange tijd geleden begon tegen Google. Deze zaak werd beslist door middel van een schikking waarin Google belooft AdWords aan te passen en machtsmisbruik met standaard essentiële patenten van Motorola te staken.

Het FTC mag dan wel unaniem besloten hebben dat de claim tegen Google, het op oneerlijke wijze degraderen van rivalen in de zoekresultaten, niet bewezen kon worden, Eurocommissaris Joaquín Almunia is het hier absoluut niet mee eens. Het promoten van Google’s eigen diensten zou wel degelijk voor schade bij rivalen en consumenten hebben gezorgd. "We doen nog steeds onderzoek, maar mijn overtuiging is dat ze verkeer wegleiden naar hun eigen diensten", aldus Almunia.

Almunia stelt dat het hier niet gaat om de algoritmen die Google gebruikt om de zoekresultaten op te bouwen, maar om de manier waarop deze zoekresultaten gepresenteerd worden op de resultatenpagina. Dit staat haaks op de overtuiging van Google’s rivalen, deze stellen dat het juist wel de algoritmen zijn die de resultaten oneerlijk maken.

Naast de eis om de zoekresultatenpagina aan te passen, heeft de Europese Commissie overigens vrijwel dezelfde eisen als die van de FTC. Zo wordt onder andere het aanpassen van AdWords geëist, waar Google door middel van de schikking al toezegging over heeft gedaan. Het is afwachten tot de Europese Commissie en Google een schikking treffen of Google boetes krijgt opgelegd.