2min

China heeft de afgelopen weken achter de schermen een kleine oorlog gevoerd tegen Apple. De Chinese media heeft stevige kritiek geuit op onder andere het garantiebeleid dat Apple er op nahoudt in dat land. Bij monde van Tim Cook heeft Apple in een Chineestalige brief excuus aangeboden en betering beloofd. Het is het tweede excuus van Apple in een half jaar tijd, eerder bood Cook zijn excuus aan voor de kwaliteit van Apple’s Kaarten-app.

Op de Chinese hoofdpagina van de website van Apple staat een prominente link naar de brief die ondertekend is door Apple’s CEO. Tim Cook verontschuldigt zich in de brief voor alle bezorgdheid en misverstanden" die zijn ontstaan bij de consument. Apple werd er van beschuldigd dat de Chinese consument anders behandeld werd dan bijvoorbeeld Amerikaanse klanten als het gaat om het garantiebeleid. Cook schuift dit af op slechte communicatie, maar geeft ook aan dat het garantiebeleid op de schop gaat. Dat betekent dat onder andere de iPhone 4 en 4S een duidelijker garantiebeleid krijgen. Naast het verbeterde garantiebeleid en de verbeterde communicatie geeft Apple weinig toe en het is de vraag hoe daarop wordt gereageerd in China.

Deze smartphones waren voor de Chinezen het grote probleem, consumenten klaagden dat een bepaald mankement in Amerika goed zou zijn voor een vervangend toestel, terwijl in China het apparaat gerepareerd werd. In het geval van de iPhone 5 wordt het toestel vrijwel altijd vervangen, stelt Apple, maar de iPhone 4 en 4S kunnen vaak gerepareerd worden met vervangende onderdelen. De Chinese media veronderstelde dat Apple schuwde voor het vervangen van toestellen omdat de Chinese wet er dan voor zorgt dat de consument een jaar lang garantie krijgt op het toestel, in plaats van de 90 dagen die men krijgt bij reparatie. Hier is Tim Cook niet op in gegaan.