2min

Tags in dit artikel

, , , , , ,

Apple stopt inderdaad met zijn eigen advertentieplatform iAd, op 30 juni wordt de stekker uit de dienst getrokken in zijn bestaande vorm. Apple laat op dit moment nog even open wat er daarna met de dienst gaat gebeuren. Er gingen geruchten dat Apple het zou ombouwen tot een geautomatiseerde AdExchange die uitgevers en adverteerders zelf kunnen vullen. Apple heeft dat echter nog niet bekendgemaakt.

Apple stopt met zijn eigen advertentiedienst omdat het simpelweg te weinig oplevert en het marktaandeel van iAd ook niet verder groeit. Apple is blijven steken op een marktaandeel rond de vijf procent. Partijen als Google zijn simpelweg veel sterker en beter vertegenwoordigd in de advertentiemarkt. De geruchten blijken dus waar te zijn.

Apple accepteert nu ook geen nieuwe apps meer tot het advertentieprogramma en vanaf 30 juni 2016 wordt dienst in zijn huidige vorm gestaakt. Werknemers van Apple die werken voor de iAd-dienst moeten vrezen voor hun baan en krijgen waarschijnlijk allemaal ontslag aangezegd. Uitgevers die al wel deelnemen aan het iAd-platform kunnen voorlopig gebruik blijven maken van de dienst en kunnen ook nog nieuwe campagnes inboeken. Tim Cook liet vorig jaar al weten dat de omzet en winst uit iAd maar een extreem klein percentage is van Apple’s totaal omzet en winst.

De grote vraag is nu of Apple inderdaad met een nieuw platform komt, al dan niet volledig geautomatiseerd of in de vorm van een selfservice-platform voor adverteerders en uitgevers. Apple houdt de mogelijkheden op dit moment nog open om de dienst op een andere manier voort te zetten, maar het volledig sluiten van iAd behoort ook gewoon tot de mogelijkheden.