Overheid verplicht telecomproviders compensatie te bieden bij storing

Abonneer je gratis op Techzine!

De Tweede Kamer heeft vandaag een wijziging in telecomwet aangenomen waarin staat dat telecomproviders verplicht zijn hun klanten compensatie aan te bieden als er een storing plaatsvindt die langer dan 12 uur duurt. Deze wet volgt na een grote dagenlange storing bij Vodafone in 2012.

In 2013 kwam de overheid al met plannen om een compensatieregeling te verplichten voor telecomproviders in het geval van een storing. Inmiddels zijn we drie jaar verder en is de wet nu aangenomen door de Tweede Kamer. Bij een storing van 12 tot 24 uur krijgen klanten één dag abonnementsgeld terug van de provider, bij elke dag die de storing voortduurt moeten de providers ook een extra dag compensatie betalen.

De overheid heeft laten uitrekenen wat deze wet de telecomproviders op jaarbasis gaat kosten en komt met een bedrag van 2,8 miljoen euro. Uit onderzoek is gebleken dat er zo’n 14 keer per jaar een storing is die langer duurt dan 12 uur.

In een eerder voorstel van deze wet waren storingen als gevolg van een aardbeving nog uitgezonderd, maar die clausule is verwijderd en daardoor moeten providers ook betalen als een aardbeving een storing veroorzaakt.