Workday is het volgende grote softwarebedrijf dat een complete suite biedt middels een cloudplatform. Klanten kunnen het platform op maat maken middels low-code. Bij Workday bestaat de suite uit twee twee core-producten; Human Capital Management en Financial Management. In ons gesprek met Jens Löhmar, de Europese CTO van Workday, werd duidelijk dat het allemaal draait om specialisatie en de juiste context. Echt onder de indruk van de concurrentie is hij niet.
Tijdens de Workday Rising Europe zijn we ondergedompeld in de wereld van Workday. Het volgende cloud-native suite platform dat klanten kunnen uitbreiden middels low-code. Het is een trend die veel grote softwarebedrijven volgen. Ze willen de enterprise-organisaties op hun platform laten landen en ze de mogelijkheid bieden het platform om maat te maken voor hun organisatie. Hiermee kan je de impressie krijgen dat deze organisaties hun hun eigen soort van lock-in bouwen, want als je zo’n platform om maat hebt gemaakt, zal je niet snel besluiten weer te vertrekken. Löhmar verzekert ons dat het plaform continu wordt aangepast naar de behoeftes van de klanten.
De grote vraag die we dan ook hadden was, hoe gaat Workday zijn klanten overtuigen met zijn platform. De enterprise-klanten bouwen waarschijnlijk ook al aan een dergelijk platform op SAP, ServiceNow of Salesforce.
Löhmar ziet een meer domein (afdeling) gedreven ontwikkeling in de markt, waarbij organisaties het resultaat van hun investeringen willen verhogen door juist verdieping aan te brengen in de verschillende domeinen.
Als onderdeel van ERP modernisatie, hebben veel organisaties al geïnvesteerd in verschillende best-in-class platformen met een sterke domein focus. Voor sales is dat vaak Salesforce, maar in HR heeft Workday inmiddels naam gemaakt als een van de topspelers. Als organisaties functionaliteiten moeten ontwikkelen willen de IT-afdelingen dat niet vanaf nul doen. Ze willen gebruikmaken van de processen, data en security die al aanwezig is. Om snel en efficient applicaties en functionaliteit te bouwen, is het vaak zinvol om dat binnen een domein-oplossing te doen.
Volgens Löhmar draait het allemaal om specialisatie en data in de juiste context plaatsen. Je kan een groot platform bieden, maar het platform moet qua functionaliteit en specialisatie overtuigend zijn. De kennis en specialisaties binnen Workday zorgen ervoor dat ze op de core-producten ver kunnen gaan in het perfectioneren van de oplossing. Ook wat betreft de data in de juiste context plaatsen. Door de specialisatie weten ze vaak de enterprise-klanten wel te overtuigen, aldus Löhmar. Bij Workday focussen ze op finance en people, oftewel Financial Management en Human Capital Management.
Wanneer kies je voor Workday Financial Management?
We spraken voor dit artikel ook met Hette Mollema, de Vice President Benelux, die min of meer de rol van country leader vervult. Met hem bespraken we ook de rol van Workday in de markt, want zeker op het gebied van finance zijn er in veel landen veel boetiek spelers die wat kleiner zijn maar wel een sterke lokale focus hebben.
In de Benelux heb je bijvoorbeeld, AFAS, Exact en Twinfield. Voglens Mollema zijn dat prima oplossingen voor veel bedrijven, maar op het moment dat je als organisatie groeit en misschien in 5, 10 of 15 landen actief wordt. Dan ga je tegen beperkingen aanlopen van dit soort oplossingen. Dan komt Workday om de hoek kijken, want daarin blinkt het bedrijf uit.
In de huidige arbeidsmarkt kan Workday Human Capital Management het verschil maken
Als je kijkt naar HCM in verhouding tot de huidige arbeidsmarkt, dan heeft Workday een stevige troef in handen. Er is een groot tekort aan werknemers, het vinden en behouden van mensen is voor veel organisaties echt een uitdaging. Het managen van je werknemers en het bieden van een uitdagende werkplek kan dan ook echt het verschil maken.
Workday heeft zich hierin vastgebeten. Ze bieden in de basis een laagdrempelige manier om je werknemers te beheren. Ook bieden ze werknemers de mogelijkheid via self-service portals hun profiel als werknemer te beheren. Of het nu gaat om een kostendeclaratie, een dag vrij vragen of het opzoeken van HR-beleid. Alles is snel, open en toegankelijk.
Deze self-service portals kunnen via het web, smartphone-apps of integraties in Slack en Teams worden aangeboden. Laagdrempelig en eenvoudig. De drempel voor werknemers om met HR of een manager te communiceren moet laagdrempelig en eenvoudig zijn. Veel zaken zijn ook geautomatiseerd, zodat taken automatisch worden uitgevoerd of een manager met 1-click zaken kan goedkeuren.
Daarnaast heeft Workday een aantal overnames gedaan en oplossingen ontwikkeld om werknemers meer betrokken te maken bij het bedrijf, maar tegelijk managers in het bedrijf te voorzien van informatie om betere beslissingen te nemen.
Inspelen op de skills van je werknemers
Zo kan je een Talent Management Programma opbouwen binnen je organisatie dat is gebaseerd op de skillset van werknemers. Dit zorgt ervoor dat aan de ene kant werknemers skills kunnen inzetten waarvoor ze mogelijk niet in eerste instantie zijn aangenomen, maar tegelijk wel hun werk uitdagender en leuker maken. Tegelijk kunnen andere werknemers weer leren van collega’s die skillsets hebben die zij niet hebben. De manier van werken op basis van skills, is iets relatiefs nieuws, maar wel iets dat snel de wereld aan het veroveren is. Simpelweg omdat het beter aansluit op de behoefte van mensen.
Werknemers een stem geven en managers data
Een van de overnames die Workday recent heeft gedaan is Peakon, dat product draagt nu de naam Workday Peakon Employee Voice. Dit is een standalone-oplossing die kan inhaken op Workday HCM, maar ook zelfstandig gebruikt kan worden. Het is tool waarmee werknemers opmerkingen kunnen maken over hun werk. Of het nu gaat om de hoeveelheid werk, het aantal meetings, de laptop waarop ze werken, de werkplekken op kantoor, de temperatuur in de kantine, of de interacties met collega’s.
Alles wat ze meemaken kunnen ze via Workday Peakon Employee Voice delen, waarbij ze de keuze hebben dit openbaar te doen of anoniem. Het maakt werknemers veel meer betrokken bij de organisatie. Tegelijk biedt het een inkijkje in de gezondheid van je werknemers en kansen om bijvoorbeeld iets te doen aan diversiteit in je organisatie. Alle data die Workday Peakon Employee Voice verzameld is beschikbaar voor managers. Zodra ze meldingen ontvangen dat hun team veel teveel meetings heeft en daardoor niet toekomen aan hun werkzaamheden, kunnen er bijvoorbeeld dagen worden geblokkeerd door een manager waarop meetings mogen worden gehouden. Of wanneer de nieuwe bureaustoelen toch echt niet lekker zitten. Ook gedrag dat je op een werkvloer niet wilt zien komt sneller in beeld, pestgedrag, seksuele grappen die over het randje zijn.
Hiermee voorkom je dat werknemers ontevreden raken, of zelfs burnout of stressklachten krijgen door een ongezonde werkplek. Het draagt ook enorm bij aan het behouden van werknemers en het hebben van een goed functionerend team.
Het momentum van Workday ligt op HCM
We vroegen Löhmar of er qua focus of strategie een verschil is tussen financial management en human capital management. Hij stelt dat beide core-producten voor Workday enorm belangrijk zijn, maar het momentum voor HCM is gewoon veel groter geweest. Zeker in Europa, waar we al veel meer bezig zijn met het optimaliseren en toegankelijk maken van HR-processen, het inspelen op talent en werknemers een duidelijke stem geven in de organisatie.
Löhmar laat ook meerdere keren weten dat de focus echt op finance, HR en planning ligt, we hoeven van Workday dan ook niet ineens hele andere oplossingen te verwachten. Ze willen de lat hoger leggen op waar ze goed in zijn en kennis in hebben. De focus ligt dus op de core-producten en mogelijke aanvullingen hierop.
Zo realiseerde Workday zich een aantal jaar geleden dat er een grote behoefte was een een oplossing voor planningen. Of het nu gaat om financiële planningen, het plannen van werknemers, het indelen van teams op basis van skills, sales planningen, of operationele planningen. Dit soort planningen zijn extreem tijdrovend en sluiten perfect aan op de Workday core-producten. Ze hebben overwogen om toen zelf iets te bouwen, maar dat zou teveel tijd kosten dus deed het bedrijf een overname, waarmee het nu Workday Adaptive Planning kan aanbieden. Vervolgens is de focus gelegd op het integreren van dit product in de verschillende Workday-oplossingen.
Workday biedt oplossingen nu vanuit de cloud
Workday beschikt over een aantal colocatie datacenters in de Verenigde Staten en Europa. Het bedrijf ziet echter ook de ontwikkeling en de voordelen van de hyperscalers. Workday biedt nu al een tijdje de mogelijkheid om de diensten af te nemen vanuit Amazon Web Services (AWS). in plaats van de eigen datacenters..
Löhmar liet weten dat dit uiteindelijk de standaard gaat worden. Klanten kunnen op korte termijn kiezen tussen AWS of Google Cloud. De datacenters blijven vooralsnog een optie, maar wel op aanvraag. Het is duidelijk dat Workday uiteindelijk wil stoppen met het runnen van colocatie datacenters. Löhmar erkende ook dat er steeds meer spelers zijn die dit beter, goedkoper en schaalbaarder kunnen.
Workday Extend
Workday heeft sinds 2020 ook de mogelijkheid om het platform uit te breiden middels low-code. Het heeft hiervoor een API en SDK beschikbaar gemaakt op basis van Javascript waarmee klanten en system integrators applicaties en extensies kunnen bouwen bovenop het Workday platform. Dit is niet zonder succes, inmiddels zijn er al 730 applicaties in productie bij 350 klanten. Ze zijn een grote adoptie onder klanten om hiermee aan de slag te gaan.
Om als ISV met het Workday platform aan de gang te gaan moet je wel eerst worden goedgekeurd door Workday. Ze laten niet iedereen zomaar toe, ze eisen een bepaald kennisniveau van Workday Core service, applicatie-ontwikkeling, maar ook expertise in een oplossing of industrie.
We vroegen ook naar de procedures met ISV’s rondom productupdates. Als er grote wijzigingen worden gedaan in het Workday-platform, wat betekent dat voor die ISV’s en applicaties van Workday Extend?
Löhmar was hier nogal stellig in, volgens hem worden de Workday producten zo ontwikkeld en gecontroleerd dat die extensies altijd blijven werken. Ze zorgen dat de API’s altijd backwards-compatible zijn. Zolang de volgens de documentatie ontwikkelen kan er niks misgaan.
Dat is nogal stellig, we zijn benieuwd of Workday dat op de lange termijn waar kan maken. We weten dat andere suite-platformen hier hele zware controle processen voor hebben ingericht. Je wilt namelijk niet meemaken dat je HCM-platform onbereikbaar is, omdat een extensie het platform onbruikbaar heeft gemaakt na een software-update.
Waar staat Workday nu?
Workday is een grote organisatie die zich helemaal heeft toegelegd op mensen en financiën. Ze hebben 50 procent van de Fortune 500 als klant. Klanten van Workday zijn over het algemeen allemaal kapitaalkrachtig of zitten in een groeifase. Door de focus die Workday heeft en het tempo waarin het specialiseert en doorontwikkeld heeft het een hele sterke positie. In hun context zijn ze ijzersterk. Een positie waar partijen als ServiceNow en SAP nog een flinke kluif aan krijgen als ze daarmee willen concurreren.