Yahoo sluit eerste kwartaal af met verlies, maar met online groei

Abonneer je gratis op Techzine!

Yahoo ligt op dit moment onder een vergrootglas vanwege de mogelijke verkoop van de internetdivisie van het bedrijf. Er werd dan ook met enige spanning uitgekeken naar de kwartaalresultaten, want op basis daarvan kunnen potentiële kopers weer conclusies trekken. Hoewel de financiële cijfers niet echt rooskleurig zijn is er wel goed nieuws te melden.

Yahoo zit in zwaar weer en onder een vergrootglas is het altijd moeilijk presteren. De omzet ging het afgelopen kwartaal fors omlaag en komt uit op 1,09 miljard dollar, dit nadat er vier kwartalen op rij meer omzet was gehaald. Vorig jaar wist Yahoo in het eerste kwartaal een winst te boeken van 21 miljoen dollar, het afgelopen kwartaal is er geen winst gemaakt maar een verlies van 99 miljoen dollar.

Ondanks de mindere prestaties in het eerste kwartaal is de beurskoers wel 2 cent hoger dan de beurskoers vorig jaar. Daarnaast ziet Yahoo de omzet op de juiste plekken stijgen, de inkomsten uit advertenties, mobiel en video nemen nog steeds toe en dat zijn de groeimarkten voor een internetbedrijf als Yahoo.

Yahoo gaat verder op de weg van kostenbesparingen, maar ook worden de gesprekken met potentiële kopers voortgezet. Wanneer en of het tot een overeenkomst gaat komen is nog onduidelijk. Volgens The Wall Street Journal liggen er biedingen op tafel tussen de 4 en de 8 miljard dollar. Verizon zou op dit moment nog steeds de beste papieren hebben om Yahoo in te lijven.