Sony maakt winst door minder smartphones te verkopen

Stay tuned, abonneer!

Sony heeft afgelopen kwartaal 21,2 miljard Yen winst gedraaid, omgerekend zo’n 184 miljoen euro. Daarmee is de winst weliswaar lager dan vorig jaar, maar er wordt nog steeds winst gemaakt. Een van de redenen waarom het concern nog steeds winst maakt is omdat het minder risico’s neemt op de smartphonemarkt. Sony gaat niet meer voor een groot marktaandeel, maar voor bescheiden degelijk productaanbod zonder teveel risico.

Analisten hadden al niet meer gerekend op winst bij Sony, omdat er in Japan de nodige aardbevingen zijn geweest waar Sony last van heeft gehad en waardoor fabrieken tijdelijk stil hebben gelegen. Sony stelt dat de aardbevingen inderdaad zorgen voor mindere prestaties, het bedrijf vermoed dat de omzet anders 34,3 miljard yen hoger was geweest, zo’n 300 miljoen euro.

Sony is ondertussen ook nog druk bezig met het verkopen en reorganiseren van bedrijfsonderdelen, zo wordt de accu- en batterijdivisie binnenkort verkocht. Sony Mobile opereert inmiddels met de handrem erop, het afgelopen kwartaal verkocht Sony Mobile nog maar 3,1 miljoen smartphones, vorig jaar waren dat er nog 7,2 miljoen. Vorig jaar draaide Sony Mobile echter een fors verlies van zo’n 200 miljoen euro, terwijl het nu zo’n 3 miljoen euro winst maakt. Een vetpot is het niet, maar het is beter dan verlies draaien.

De groei is eruit in de smartphonemarkt en de grote fabrikanten zijn de baas. Alleen Apple, Samsung en wellicht Huawei draaien winst op hun smartphones. De rest moet toekijken, investeren en het verlies voor lief nemen. Sony kiest voor een gezonde strategie, maar zonder al teveel marktaandeel.

Sony heeft recent de Xperia X-serie geïntroduceerd in Nederland, die op Techzine redelijk is ontvangen, maar zeker niet uitstekend. We zijn benieuwd welk effect dat komend kwartaal gaat hebben op de verkoopcijfers en of Sony nog verrassingen voor ons heeft tijdens de IFA in Berlijn. De consumentenelectronicabeurs die jaarlijks in Berlijn wordt georganiseerd.

Op de camera en televisiemarkt was Sony ook wat minder succesvol, maar wel winstgevend. Het lijkt er op dat Sony een kleine stabiele factor wil worden in de consumenten electronica.