Zoekgigant Google zou van Android-fabrikanten gaan eisen dat ze meer applicaties van het bedrijf op nieuwe smartphones en tablets plaatsen. Dat blijkt uit vertrouwelijke contracten die door The Information zijn bemachtigd.

Fabrikanten moeten bij het installeren van Android kiezen uit twee varianten. De ene versie beschikt over allerlei Google-applicaties, de andere is een stuk kaler maar biedt geen toegang tot Google Play, de meest populaire applicatiewinkel voor Android. Ook apps als Drive, Gmail, Hangouts, Maps en YouTube worden dan vooraf op het toestel geplaatst.

De Android-variant die toegang tot Google Play biedt, is momenteel standaard voorzien van minimaal negen Google-applicaties. In de toekomst zouden dat er volgens de documenten twintig kunnen worden. Bovendien moeten de applicaties op het hoofdscherm van het Android-toestel en in prominente mappen worden geplaatst.

Met deze maatregel wil Google ervoor zorgen dat Android meer inkomsten zal genereren. Momenteel is Google voornamelijk afhankelijk van de inkomsten vanuit de vertoning van advertenties in Google Search en bij partners. Het gebruik van Android is voor fabrikanten gratis, Google verdient geld wanneer gebruik wordt gemaakt van de eigen applicaties.