2min

De afgelopen tijd heeft Microsoft zich met zijn Surface-reclames vooral gericht op Mac-gebruikers. Die acties lijken zich nu terug te betalen, want volgens de softwaregigant wisselen steeds meer consumenten van een Mac naar een Surface-apparaat.

November was volgens Microsoft de beste maand ooit als het aankomt op de verkopen van Surface-apparaten. Afgelopen oktober onthulde het bedrijf een gloednieuwe all-in-one computer in de Surface-productlijn en een vernieuwde Surface Book. Tegelijk kwam Apple met zijn vernieuwde MacBook Pro. November werd daarmee een belangrijke maand voor de twee bedrijven en nu claimt Microsoft de winst als het aankomt op verkopen.

Volgens Microsoft was de onthulling van de nieuwe MacBook Pro-laptops “teleurstellend” en stappen steeds meer mensen daarom over naar Surface. In de Verenigde Staten gebruiken consumenten ook regelmatig een omruilprogramma, waarbij ze goedkoper een Surface Book of Surface Pro kunnen krijgen in ruil voor hun oude MacBook Pro.

Afgezien van de successen die Microsoft boekt met zijn Surface Book, doet ook de Surface Hub het goed. Dat is een groot touchscreen, specifiek ontworpen voor de zakelijke markt. Sinds de lancering negen maanden geleden zou het (in de goedkoopste vorm) 9.000 dollar kostende apparaat aan 2.000 klanten in 24 landen geleverd zijn. Het gaat daarbij om een gemiddelde order van 50 eenheden per bestelling.

Vanwege dat succes heeft Microsoft de productie van de Surface Hub flink opgeschroefd. Het resultaat daarvan is dat het apparaat nu wereldwijd beschikbaar is. Om de verkopen nog wat extra te stimuleren, introduceert de onderneming nu een Try-and-Buy programma. Consumenten kunnen de Hub dertig dagen uitproberen, voordat ze het definitief aanschaffen. Dat programma wordt deze winter gelanceerd in de Verenigde Staten en Europa.