1 min

Tags in dit artikel

,

De naderende kerstdagen dragen bij aan een nieuw spam-record. Volgens spamfilter-aanbieder Brightmail heeft maar liefst 40 procent van alle wereldwijd verstuurde e-mail inmiddels een commercieel en ongewenst karakter. De cijfers bevestigen dat het echt om een enorm probleem gaat: vorig jaar was spam rond deze tijd namelijk goed voor slechts 8 procent van alle online berichten. Brightmail constateerde volgens ZDNet News de afgelopen maanden echter een voortdurende stijging van de hoeveelheid ongevraagde commerciële bulkmail.

De kerst-piek van dit moment wordt deels veroorzaakt door de vele cadeau-aanbiedingen en commerciële online wenskaarten, die tezamen 29 procent van de totale spam-hoeveelheid uitmaken. Ook de ongevraagde mailtjes met een pornografisch karakter worden talrijker. Deze categorie vormt reeds 15 procent van alle spam. Grootste boosdoener is en blijft de financiële wereld met een bijdrage van 32 procent. Het betreft hier veelal malafide aanbiedingen voor goedkope leningen en hypotheken.