1 min

Tags in dit artikel

, ,

Het Noorse softwarebedrijf Opera neemt met zijn nieuwe internetbrowser Microsoft op de korrel. Gebruikers van Opera die de MSN site bezoeken treffen de pagina aan in een taal die doet lijken op die van de Zweedse kok uit de Muppetshow. Opera heeft de nieuwe browser dan ook toepasselijk de ‘Bork editie’ gedoopt naar het ‘Bork, Bork, Bork’ geluid van de Zweedse chefkok uit de Muppetshow. De aankondiging ‘Weekend movie guid’ op de MSN site verandert met de Bork browser in ‘Veekend Mufeee-a gooeede-a’ en de zin ‘Looking for a new car?’ wordt ‘Luukeeng fur a noo cer?’.

De browser is een ludiek protest tegen de praktijken van Microsoft. Volgens Opera maakt de softwaregigant software die Opera-gebruikers ervan weerhoudt bepaalde webpagina’s goed te bekijken. Op pagina’s buiten MSN functioneert de ‘Bork editie’ normaal.

Technologiebaas Haakon Wium Lie van Opera hoopt dat de Zweedse chefkok Microsoft ervan kan overtuigen dat het verkeerd is om het web als prive-eigendom te zien zoals de softwaregigant in zijn ogen doet. De Bork editie is voor Opera een alternatief voor het starten van een rechtszaak. Lie zegt verder te hopen dat Bill Gates de nieuwe browser download. "Het is een goeie grap", aldus Lie.