2min

Tags in dit artikel

, , ,

HP wil flat-panel tv’s en een eigen digitale muziekdienst, met bijbehorende speler gaan aanbieden. Waarschijnlijk komen de nieuwe producten begin 2004 al op de markt. De muziekdienst zal naar alle verwachting wel het HP-merk dragen, maar door een partner worden gedraaid. Waarschijnlijk zal een muziekspeler van HP-pluimage kort hierop volgen. Hoewel de plannen nog in ontwikkeling zijn, zou HP volgens de bron de tv’s en de muziekdienst in januari 2004 al willen lanceren tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas.

HP oriënteert zich al langer op deze markten als onderdeel van een strategie om meer consumentenelektronica te leveren. "Amusement speelt een zeer grote rol in onze toekomst", verklaarde HP-woordvoerder Chris Morgan eerder deze week in een interview. "Wij denken dat de feestdagen zullen worden gedomineerd door aankopen op het gebied van digitale fotografie. Ik denk dat amusement volgend jaar een even grote rol zal spelen." De televisies zijn wat Morgan betreft "een natuurlijke uitbreiding van HP’s positie als één van de grootste leveranciers van beeldschermen".

Overigens zijn muziekspelers ook geen compleet nieuwe markt voor het bedrijf. Het vroegere Compaq had een lijn digitale muziekspelers voor de fusie met HP, al waren deze producten niet lang verkrijgbaar. HP en Compaq verkochten beide al apparaten die digitale muziekverzamelingen konden verbinden met een stereo-installatie, zoals de huidige Digital Media Receiver.

HP loopt eigenlijk enigszins achter de feiten aan, gezien het feit dat aartsrivaal Dell, maar ook branchegenoten als Apple en Gateway, de digitale muziekmarkt al eerder betraden. Analist Stephen Baker van marktonderzoeksbureau NPD Group denkt niettemin dat het bedrijf enkele voordelen heeft ten opzichte van zijn concurrenten.

"De belangrijkste voordelen zijn de hechte en uitgebreide relaties met retailers, waarvan HP er meer heeft dan andere IT-spelers", weet Baker. De grootste uitdaging voor HP, en de andere spelers, is een manier vinden om zichzelf te onderscheiden van de concurrentie, aldus de analist. Collega-marktvolger Tim Deal, van Technology Business Research, is het hier mee eens. "Pc-fabrikanten zien het potentieel van hogere marges in MP3-spelers en andere gadgets, maar de uitdaging voor deze bedrijven is het ontwikkelen van unieke producten."

De drempel om deze markt te betreden, is erg laag volgens Deal. "Hoe gaat HP zich onderscheiden? Wat koppelt de hardware aan de muziekdienst? Ik denk dat dit alleen de naam is", zegt de analist.