4min

Tags in dit artikel

, , , ,

De DVD is de afgelopen jaren de belangrijkste bron van inkomsten geweest voor de filmindustrie, maar volgens prognoses komt daar binnenkort een einde aan. Filmstudio’s zijn daarom naarstig op zoek naar een nieuwe melkkoe.

DVD verkoop stagneert, internetverkoop nog niet rendabel.
Momenteel is de DVD verkoop goed voor de helft van de omzet van filmstudio’s. De afgelopen jaren was er een flinke groei in de verkoop van DVD’s te zien, twee jaar geleden was die groei zelfs 200 procent. Dit jaar wordt echter een groei van twee procent verwacht, tot 2010 wordt zelfs een daling van tien procent verwacht in de verkoop van standaard filmdragers.

Filmstudio’s hadden gehoopt het succes van de DVD door te kunnen zetten in de nieuwe HD mediaformaten van Sony en Toshiba, maar de strijd tussen deze twee kampen is voorlopig nog niet beslist, waardoor de consument sceptisch en dus afwachtend is.
Een andere optie voor de filmstudio’s is films verkopen via het internet, maar daarin zijn de filmstudio’s te lange tijd zelf afwachtend in geweest, waardoor deze verkoopwijze zich nog in een beginnen stadium bevindt.

Het is niet zo vreemd dat de filmstudio’s zich eerst op de nieuwe mediaformaten hebben gericht. De marges op de verkoop van DVD’s is vele malen groter dan die op de verkoop van films op het internet. Daarnaast zijn de filmstudio’s zeer huiverig om hun werken digitaal op het internet uit te geven, omdat deze distributiemanier volgens hen piraterij in de hand zou werken. Het beveiligen van de digitale films met behulp van DRM systemen kost veel tijd en de studio’s willen het in één keer goed doen.

Op zoek naar een nieuwe melkkoe.
Al deze feiten baren de filmstudio’s grote zorgen en daarom kwamen eerder deze maand topmensen van verschillende grote studio’s samen om de toekomst te bespreken. Tot die toekomstplannen uitgevoerd zijn zullen de studio’s elke kans aanpakken om omzet te maken, zowel met nieuwe, als met oude technologieën.

Studio’s erkennen echter dat de consumenten langzaam maar zeker uitgekeken raken op de manieren waarmee studio’s bestaande concepten proberen uit te kauwen. Nu veel studio’s bijna al hun oude films en televisieseries op DVD hebben uitgebracht, stappen ze over op de gekende jubileumedities, speciale edities en collectors edities. Het uitkauwen van bestaande films is misschien niet zo verstandig, zo erkent ook Steve Beeks, president van Lions Gate Entertainment: "We zijn schaamteloos, wij zouden speciale edities uitbrengen zolang de mensen ze willen kopen."

Een andere manier om de verkopen van DVD’s een duwtje in de rug te geven is het versneld uitbrengen van DVD’s. Veel DVD’s liggen vrij snel na de bioscooppremiere in de winkel. Voor veel kaskrakers betekende dat een hogere verkoop in de eerste zes weken na de DVD release. De verkoopcijfers nemen in dat geval ook eerder af en films gaan eerder in de uitverkoop.

Meer mensen willen on-demand video.
Wat wel in populariteit toeneemt is on-demand video, dat door veel kabelbedrijven in Amerika reeds wordt aangeboden. Mensen kunnen dan tegen een vaak gratis een film kijken via de kabel. Zo heeft Amerika’s grootste kabelmaatschappij Comcast 7.500 films en programma’s gratis ter beschikking staan voor haar klanten. Deze programma’s zijn gezamenlijk al twee miljard keer bekeken.

Maar ook films huren is nog altijd populair. Netflix, een online videoverhuurbedrijf heeft momenteel 60.000 films ter beschikking en heeft vijf miljoen klanten. Volgens Reed Hastings van Netflix heeft zijn bedrijf er veel baat bij dat filmstudio’s maar een paar films via het internet aanbieden, terwijl verhuurdbedrijven bijna alle films hebben.

Zo koopt Netflix de DVD’s bij de filmstudio’s of neemt licenties op de films. De studio’s ontvangen dan geld als Netflix de films verhuurt. Voor de filmstudio’s is dit echter niet een enorme inkomstenbron, want een DVD levert een studio ruim 17 dollar op, terwijl een huurfilm maar 2,25 dollar oplevert en een on-demand video 2,37 dollar.

DVD gaat nog wel een tijdje mee.
Het is dan ook niet vreemd dat we de DVD nog wel een tijdje in de schappen zullen zien liggen. De DVD is inmiddels ingeburgerd en het fabricage- en productieproces is inmiddels nagenoeg geperfectioneerd. En alhoewel de verkoop van DVD’s stagneert, brengt de totale DVD filmverkoop in Amerika dit jaar nog wel 16 miljard dollar in het laadje.

Ook winkels hebben baat bij de goede verkoop van DVD’s, want mensen zijn geneigd om ook andere producten te kopen in de winkel waar ze de DVD halen. Denk bijvoorbeeld aan een zak chips en een fles cola voor bij de film.

De DVD gaat dus voorlopig prima standhouden tegen zijn HD DVD en Blu-ray broertjes, verwacht wordt dat de verkoop van DVD’s in 2010 nog altijd twee keer zo hoog zal liggen als de verkoop van HD DVD en Blu-ray schijfjes samen. Wetende dat de verkoop van DVD zoals gezegd dan ook met twintig procent gedaald zal zijn, belooft minder rooskleurige tijden voor de studio’s. Maar met al dat geld dat de voorgaande jaren verdiend is, moet ze de komende periode prima kunnen overbruggen.